Återbruket ökar med nästan 40 procent

Med en Black Friday och julhandel inför dörren är det många som nappar på erbjudanden och köper nytt. Samtidigt är det allt fler som konsumerar nygammalt. Som på Klaravik. Det senaste året har till exempel 1100 grävmaskiner, 1200 traktorer och 1300 lastbilar bytt ägare via Klaravik.se. Ibland kan även cirkulär konsumtion gå däckvarvet runt. Fråga bara Dan Svensson. Efter närmare 25 år köpte han tillbaka sin ögonsten.

Intresset för att konsumera begagnat bara växer, genom alla branscher. I somras rapporterade exempelvis bilbranschen om ett rekord av begagnade bilinköp och second-hand-handeln signalerar, tvärtemot annan klädförsäljning, om en ökad försäljning under året. Även på Klaravik är trenden tydlig. Årets slutresultat pekar mot en ökning av auktionsomsättningen på nära 40 procent.

– Det är roligt att fler och fler får upp ögonen för att använda begagnat på ett hållbart och smart sätt. Det känns kul att Klaravik kan bidra till att maskiner som annars kanske stått still – och till sist kasserats – får leva vidare hos en ny ägare som behöver produkten just där och då. Istället för att konsumera nytt, säger Christian Lenander, vd på Klaravik.

Återförenade efter 24 år isär

En som hösten 2020 slöt den cirkulära konsumtionsresan fullt ut är Dan Svensson på Gripenbergs Åkeri i Tranås. 1996 hämtade han ut sin Scania-grusbil 143H, sprillans ny från fabriken i Södertälje. Nu, nästan 24 år senare, köpte han tillbaka samma exemplar på Klaravik:

– En häftig känsla. Och upplevelsen bakom ratten är densamma. Det är som det bara har gått en kafferast mellan gångerna, konstaterar Dan nöjt.

Haft koll under årens lopp

Under alla år har Dan hållit koll på sin lastbilspärla. Och när nu köptillfället uppenbarade sig var det inte mycket att tveka på.

– Jag har följt den lite på håll via Transportstyrelsen och har länge hoppats få chansen att köpa tillbaka den. Nu var det bara att slå till, säger Dan, som dagligen har som rutin att kika in på Klaravik.se för att se om något gammalt – fast ändå nytt – kommit in:

– Jag gillar att handla och sälja begagnat. Det är ett sätt att få saker att komma till nytta, oavsett årsmodell.

Faktaexempel på återbruk

Exempel på sålda produkter på Klaravik de senaste tolv månaderna (november-november):

• 2000 liftar och truckar
  • 1300 lastbilar
  • 1200 traktorer
  • 1100 grävmaskiner
  • 1000 markvibratorer
  • 900 lastmaskiner
  • 800 gräsklippare
  • 200 skogsmaskiner

David Kvicklund, kommunikatör Klaravik, 073 474 77 72, david.kvicklund@klaravik.se

• Företagsinformation