Rekvisita från "Vår tid är nu" säljs på auktion

Den hyllade SVT-dramaserien "Vår tid är nu" har nu letat sig in på Klaravik. Just nu finns nämligen chansen att ropa in såväl en veterantraktor som en veteranbil som synts i serien.

Det historiska dramat om familjen Levander, med bland andra Hedda Stiernstedt, Suzanne Reuter och Adam Lundgren i några av huvudrollerna, har fängslat många tevetittare de senaste åren. En detalj som serien pricksäkert fångat är miljöerna från tiden då serien utspelar sig från 1945 och framåt. Med noggrant utvald rekvisita, inte minst. Och nu finns chansen att köpa en Volvo T24-traktor och en Pontiac 39-veteranbil som både medverkat under inspelningarna. Traktorn – med årsmodell 1956 – passade väl in i den uppbyggda landsbygdsmack som syns i scener i säsong 3. Bakom ratten skymtar också traktorns nuvarande ägare Björn Cagner förbi, i den tilltänkta 1970-talsmiljön.

– Det var såklart häftigt att vara med. Och jag måste ge en eloge till trovärdigheten. Mellan tagningarna kom det fram en rätt argsint dam som undrade varför det hade öppnat en ny mack som kunde konkurrera med vanliga närbutiken. Men när hon såg att mjölken kostade 1 krona backade hon ganska snabbt…

Från mack till festvåning

Att just Björn blev tillfrågad om han hade en traktor till en filminspelning var inte någon slump. Som teknisk redaktör för veterantraktormagasinet BM-bladet har han full koll på gamla traktorer – och då i synnerhet när det kommer till Volvo BM-varianter.

– Jag köpte faktiskt traktorn specifikt till inspelningen. Den har en fin patina och ett välbehållet originalutseende, och att den dessutom tillhört cykelfamiljen Pettersson (mer känd som Fåglum) var en spännande detalj i sammanhanget, berättar Björn, om traktorn som just nu är hemmahörande i Lerum.

Vi tar oss från mack till festvåning för nästa rekvisita. För det var i scener runt Nalen och Gustaf Adolfs torg det andra aktuella auktionsobjektet figurerade i serien, som nu säljs från Norrtälje. En Pontiac 39, med årsmodell just 1939, är onekligen en bil från förr. Som klippt och skuren för det historiska dramat därmed.

Är det din tid är nu för traktorn eller bilen? Budgivningen av traktorn pågår till torsdagen den 29 april medan auktionen av veteranbilen avslutas en dag senare, fredagen den 30 april.

David Kvicklund, Content Manager, 054-774 52 31, david.kvicklund@klaravik.se

• volvo
  • veterantraktor
  • veteranbil
  • pontiac
  • volvobm

Klaravik är ett av landets ledande auktionsföretag och marknadsplatsen för maskiner, verktyg och fordon.