Traktorer för 200 miljoner kronor – försäljningen på Klaravik fortsätter att öka

Under det senaste året har traktorer för över 200 miljoner sålts på Klaravik och allt fler lantbrukare skördar framgångar på auktionsplattformen. Numera finns flera tusen lantbrukare registrerade som säljare. Filip Eriksson i Flen är en i raden av vana Klaravikanvändare.
– Det är smidigt och sparar mig mycket tid.

Filip Eriksson har sålt en både en äldre grävmaskin (Åkerman) och lantbruksobjekt på Klaravik det senaste året.
– Det är väldigt smidigt. Allt rullar liksom på utan krångel. Magnus (Eriksson, auktionsmäklaren i Filips distrikt, red anm) kommer ut till mig på gården och fotar, filmar och dokumenterar. Sedan rullar auktionen igång utan att min arbetsinsats behöver vara så stor. Det är stor skillnad jämfört med när jag sålt på egen hand, och spar mig mycket tid, konstaterar Filip Eriksson.

Över 3000 lant- och skogsbruksföretag

Lantbruk är en av Klaraviks största nischer, och numera har över 3000 lantbruks- och skogsbruksföretag sålt på Klaravik.
– Lantbrukare är vana att sälja på auktion, även om den inte varit digital tidigare. Men att köpa och sälja på auktion har den här målgruppen gjort sedan urminnes tider egentligen. Att det är online har dessutom fungerat alldeles ypperligt under det senaste året, med tanke på det rådande läget, säger Carita Nero, försäljningschef på Klaravik, och fortsätter:
– Vi vill att det ska vara både smidigt och tryggt. Även om det inte är några fysiska visningar ska man ha på fötterna som köpare, med bilder och även rörligt filmmaterial på högre värderade objekt.

Mix av nyare och äldre återbruk

Och på tal om högre värderade objekt. Ibland kommer det traktorer med det lilla extra på auktion. I vintras såldes exempelvis en Volvo BM 814 för rekordsumman 602 000 kronor, och för bara några dagar sedan auktionerades en annan BM-traktor för 572 000 kronor.
– Det är superkul med speciella och eftertraktade traktorer, definitivt. Men för oss är bredden viktig. Det ska finnas något intressant för alla! Oavsett om du letar gammalt, nyare, billigt eller lite dyrare. Oavsett var i Sverige du befinner dig säger Carita Nero.

Hela Sverige inkluderar föga förvånande även sörmländska Flen, där Filip Eriksson, snart har nya försäljningar på gång.
– Vi kommer fortsätta att använda Klaravik. Förutom att det är smidigt och trevligt när Magnus kommer hit vet jag också att jag når ut till många intresserade på samma gång, utan att jag behöver hantera budgivningen själv. Det är rätt avstressande i sig, avslutar han.

David Kvicklund, Content Manager Klaravik, 054-774 52 31, david.kvicklund@klaravik.se

• volvobm
  • lantbruk
  • johndeere
  • traktorer
  • veterantraktor

Klaravik är ett av landets ledande auktionsföretag och marknadsplatsen för maskiner, verktyg och fordon.