Barn som har ett synfel klagar ofta på huvudvärk över pannan.

Den dolda orsaken till koncentrationssvårigheter hos barn

Det finns många anledningar till att barn har svårt att koncentrera sig i klassrummet. En av de vanligaste orsakerna är faktiskt något som många inte ens tänker på.

Att få barn att behålla fokus kan vara en utmaning, för vissa är den större än för andra. Orsakerna till koncentrationssvårigheter är flera och varierar självklart från person till person. Något som är vanligare än vad många kanske tror är att barnet faktiskt har svårt att fokusera för att hen har problem med synen.

Om man vet vad man ska vara uppmärksam på, både som förälder och lärare, behöver det inte längre vara ett problem som är svårt att upptäcka i god tid.

– Barn som har ett synfel klagar ofta på huvudvärk över pannan. När de läser hoppar de ofta över rader eller har svårt att hålla sig på en och samma rad. De har också en tendens att stänga ena ögat medan de läser, säger Camilla Arnesson, optiker hos KlarSynt, och poängterar något väldigt viktigt:

– Barn med synfel blir ofta oroliga av att de inte klarar av att läsa, vilket kan skada självkänslan.

Anledningen till att det är viktigt att vara uppmärksam på de tydligaste tecken på synfel hos barn är att de är lätta att missa. Varför? En av anledningar kan vara att det inte görs grundliga synundersökningar i skolan.

– Man går på synkontroller för att läsa på en tavla, men då finns en typ av synfel som är svårt att upptäcka. Barn som ser bra på långt håll kan ju faktiskt ha svårt att se på nära håll, något som inte undersöks.

Camilla rekommenderar alla föräldrar att ta sina barn till en optiker för att hålla koll på ögonhälsan och synen. Barn har nämligen svårt att utrycka sina symtom eller problem på egen hand när det kommer till synen.

– Om det går så långt som att barnet får huvudvärk, då har det egentligen redan gått för långt, säger Camilla och fortsätter:

– Alla barn ska få undersöka både syn och samsyn. Om barn har problem med sin samsyn kan de fortfarande ha en bra synskärpa men ha problem med att ögonen inte samarbetar korrekt. Ett synfel som kan skapa komplikationer i skolan är dold skelning. Samsynen fungerar inte korrekt, ögonen visar inte samma bildstorlek och barnet kan inte fokusera med båda ögonen på en sak samtidigt. Gör de här undersökningarna i samband med skolstarter så är det lätt att komma ihåg!

Misstänker du att ditt barn kan problem med synen? Boka en synundersökning hos en av våra KlarSynt-optiker.