Under en stor del av vår lediga tid tittar vi på surfplattan eller mobilen. Det påverkar oss då våra ögon inte får tillräcklig vila från skärmarna.

​Ögonen tar stryk av vår digitala vardag - men hjälp finns att få

Just växlandet mellan olika enheter kan vara en anledning till att problemet med digital ögontrötthet har ökat, visar en amerikansk studie. Reflektioner, varierande ljusstyrka och bländade ljus kan göra att användaren får problem med blinkningar vilket i sin tur leder till torra ögon och ögontrötthet. Det vanligaste är att man reflexmässigt då kisar mot skärmen eller blundar en stund för att vila ögonen, men det är inget långvarigt botemedel och ingenting som optikern rekommenderar. Under både arbetstid och ledig tid tittar vi på en surfplatta eller smartphone, vilket gör att ögonen inte får tillräckligt med vila från skärmarna.

Kontaktlinsanvändare är de som har dokumenterat störst problem med digital ögontrötthet, och de märker av torra ögon snabbare än de utan linser. Men även en stor del av glasögonbärare och personer utan synfel märker av symtom efter användande av digitala enheter. Det finns enkla åtgärder man kan ta till, så som att öka textstorleken på skärmen, att blinka oftare och att ta flitigare pauser från skärmen.

I ett stressigt liv är det svårt att ändra på rutiner och oftast är ögonhälsan inte det som ligger högst upp på agendan. Men det finns lösningar, optikern har kunskap om vilka synhjälpmedel som passar dig och din livsstil i en vardag av digital ögontrötthet.