Ronny och Erik i sin nya butik KlarSynt Studio Malmö

Så ska duon bli Malmös bästa optikerbutik

I april slogs dörrarna upp till butiken KlarSynt Studio Malmö, som drivs av erfarna optikern Erik Olsson Sjöberg och Ronny Lundström. Med en stark kundupplevelse, roliga evenemang och synhälsa i fokus ska Studio Malmö bli bästa optikern i staden.

Erik har sedan han började sin optikkarriär år 2010 drivits av att möta människor, ge god service och har under åren även drivit egen optikbutik. Ronny har varit verksam inom optikbranschen de senaste fyra åren, och innan det inom modebranschen med egna butiker. Det var förra året som duon bestämde sig för att gå ihop, öppna en butik tillsammans och ansluta sig till KlarSynt.

- Hos KlarSynt får vi mycket frihet i vårt företagande, i kombination med suverän support från huvudkontoret i Stockholm. Vi får jobba med vår egen inriktning, samtidigt som vi kan erbjuda den bästa seendeupplevelsen till kunderna med hjälp av modern teknik. Vi kan också handplocka de bågar som vi och våra kunder tycker om. Vi är exempelvis den enda återförsäljaren av populära Victoria Beckhams bågar och Norska Frank Walton. I KlarSynt-konceptet ingår det även bra genomarbetade lösningar såsom försäkringar, fasta månadsavgifter och linsprenumerationer, berättar Erik och Ronny.

Brinner för service
Mottagandet från Malmöborna har hittills varit mycket positiva, vilket också syns på recensionerna på bland annat omdömessajten Reco där femmorna lyser starka. Både Erik och Ronny betonar vikten av god kundservice och tycker också att det är det absolut roligaste med att vara optiker.

- Varje kund ska känna wow-känslan och vi vill alltid ge den bästa upplevelsen genom förståelse för kundens symptom och seendemönster, säger Erik.

Ronny, som arbetat mycket inom modebranschen, tycker att optiker behöver bli bättre på att se helheten när de hjälper till att ta fram glasögon för kunder. Inte minst vilka glasögon som passar personen i fråga bäst.

- Känslan när kunden sätter på sig sina nya glasögon och är nöjd är helt enastående. Att personen ser bra med glasögonen, det vet vi, men just det att kunden tycker ”Wow, så bra det blev” när de kollar i spegeln, då är det ståpäls, fortsätter Ronny.

”Vi jagar inte kvantitet, vi jagar kundnöjdhet”
Studio Malmö erbjuder alla som kommer in god tid för undersökningarna och personlig hjälp med bågar i en avslappnad modern miljö nära havet.

- Vi tänker på kundens helhet när de kommer till oss, det vill säga allt från hur och när kunden använder sina glasögon, till ögonbryn, näsbredd, ansiktsform, hår och så vidare. Att ge tid, goda råd, inte bara säga vad kunden vill höra utan att våga vara kritisk om det krävs - det får vi alltid höra att våra kunder uppskattar, säger Ronny.

Tanken är att KlarSynt Studio Malmö ska vara mer än bara en optiker som kunder besöker när de behöver förnya sina glasögon eller göra en synundersökning. Målet är att bli Malmös bästa glasögonbutik.

- Vi kommer även göra en satsning på små evenemang i butiken, både för företag och privatpersoner. Tanken är att ha olika teman beroende på vad som efterfrågas, exempelvis bågkollektioner, hobbys och intressen. Detta tillsammans med tilltugg och härlig stämning. Vi vill ge våra kunder mer än vad de förväntat sig, avslutar Erik.

Följ Erik och Ronny på Instagram @klarsyntstudio för att se de senaste bågarna och vad som händer just nu.