103 årig kvinna provar ut styrka för glasögon.

Race4Health - var med och bidra

I november 2015 vann det första svenska teamet någonsin East African Safari Rallyt i Kenya och Tanzania. Rallyt var ca 4 000 km långt och kördes under nio långa dagar på mestadels obefintliga vägar. Teamet som skapats av David von Schinkel och Team Tidö bestod av fem rallybilar som var och en representerade en varsin hjälporganisation. Vinnare blev veteranen Stig Blomqvist med STCC föraren Rickard Göransson på andra plats. Hela projektet gick under namnet Race4Health där huvudsyftet var att ge något tillbaka till befolkningen i Afrika.

Tillsammans med Bålsta Optik, som ingår i KlarSynt, hade de samlat ihop drygt 1 000 par begagnade glasögon som tvättades, justerades och där styrkan mättes upp för att sedan paketeras i nya fodral. Med hjälp av Anders och Ann-Mari Åhrlin, som äger Bålsta Optik, så genomfördes syntest på plats i Afrika och man skänkte bort glasögon till behövande människor i byarna. I slutet av 2016 kommer succén att återupprepas. Tillsammans med bl.a. David von Schinkel kommer Bålsta Optik, som ingår i KlarSynt, dela ut ca 5 000 par glasögon i tre kåkstäder utanför Kapstaden.

KlarSynt optiker kommer att vara med och delta genom att skänka glasögon till resan. Dessutom uppmanar KlarSynt alla sina kunder att skänka glasögon till Race4Health. Önskar du skänka glasögon går det bra att göra detta hos närmaste optikerbutik som ingår i KlarSynt.

För mer information kontakta Anders Åhrlin:
anders@klarsynt.se eller 0707-55 33 25