​Sveriges största fria fackhandelskedjor i en gemensam inköpsmässa för den fria fackhandeln

Pressmeddelande -

Optikbranschen utvecklas snabbt och står inför tuffa utmaningar i framtiden. Kunder efterfrågar det personliga mötet och synundersökningar med ögonhälsa i fokus. Värderingar som de två största fria fackhandelskedjorna i Sveriges delar. I december 2017 beslutade därför KlarSynt och Synologen att starta ett samarbete – syftet är att fortsätta stärka och driva den fria fackhandeln.

- Dessa värderingar förenar oss och skapar samtidigt en differentiering mot övriga aktörer, säger Annica Zinders, vd på KlarSynt.

Ett första steg i samarbetet för att ena fackhandel och stärka konkurrenskraften på marknaden är en gemensam inköpsmässa i Stockholm.

- Denna helg samlas vi, de två största fria fackhandelskedjorna i Sverige för att sluta upp, göra inköp, samtala, träffas och umgås, säger Ove Öhrn, vd på Synologen.

Inköpsmässan går av stapeln helgen den 8–10 februari på Quality Hotel Friends i Stockholm och samlar över 400 besökare och ett 40-tal utställare.

Om KlarSynt och Synologen
KlarSynt och Synologen är Sveriges största fria fackhandelskedjor med över 200 anslutna optikerbutiker över hela landet. Värderingar som genomsyrar båda bolagen handlar om professionalism, kvalitet, ögonhälsa och omvårdnad. Dessa värderingar förenar KlarSynt och Synologen och skapar samtidigt en differentiering mot övriga aktörer.

KlarSynt är Sveriges största butiksägda optikerkedja med ca 120 fristående och kunniga optiker i Sverige – från Övertorneå i norr till Trelleborg i söder. Hos KlarSynt får dina ögon den omtanke de förtjänar. Vi undersöker inte bara din syn, utan tittar på alla dina behov i vardagen. Hos KlarSynt hittar du även ett av marknadens bredaste sortiment av bågar, glas och linser. År 2015 firade KlarSynt 20 år som optikerkedja.