Reparbetare nere i kulverten kontrollerar  det monterade stålnätet.
Reparbetare nere i kulverten kontrollerar det monterade stålnätet.

Klätterservice reparbetare, överträffar alla andra metoder vid bergssäkring

Klätterservice har inlett ett projekt av karaktären bergsäkring. Inget nytt under solen men en ovanlig arbetsmetod i Sverige. Utrymmet är begränsat, att köra lift i kulverten är omöjligt, men med reparbetare är etableringen snabb och effektiv med kompetenta hantverkare.

Klätterservice utför allt det förberedande arbetet med att säkra och förstärka berget. Arbetet sker i nära samarbete med en bergentreprenör och geologer för kontinuerlig analys av berget. Reparbetarna arbetar nära berget och kan inspektera och utvärdera vilken inverkan deras arbete har på berget för att garantera att dess stabilitet och profil inte påverkas negativt.

Varje dag i nio månader kommer fyra reparbetare att säkra berget genom lossbrytning utan att påverka bergets upplag. Berget rensas från lösa stenar och vid sprickbildningar och ostabila block förstärks berget genom att bulta kamjärn. Reparbetarna monterar även stålnät som fästs med dubbar och vajer. Det är ungefär 3000 kvadratmeter som ska täckas.

- Reparbete är inte bara för punktinsatser som många tror utan det är en långsiktig metod som klarar av det mesta. Vi sköter hela projektet. Vi borrar, lyfter upp nät, spänner upp vajrar, allt görs från rep. Jag skulle säga att det är ett proaktivt räddningsprojekt för att säkra upp arbetsplatsen för andra yrkesgrupper, säger Christophe Dance, projektledare på Klätterservice.

Utan inverkan på omgivningen arbetar Klätterservice reparbetare med att säkra det instabila berget så att de montörer som kommer att arbeta i frischaktet mellan befintligt hus och sprängd bergsyta får en säker arbetsmiljö. Reparbetarna måste även i sitt arbete med att rensa berget från lösa stenar och bergblock, säkerställa att de existerande fjärrvärmerör som ligger under dem inte skadas. Konsekvenserna om en ledning skadas kan bli omfattande, varpå en detaljerad riskanalys har tagits fram för samtliga delar av projektet.

- Ett stort projekt som detta hoppas vi kan belysa för andra aktörer att reparbete har många konkurrenskraftiga fördelar och mycket väl kan användas vid besiktning av till exempel säkerhetsnät på bergsväggar utmed motorvägar och järnvägar. Med reparbete som arbetsmetod kan man minska störningar i trafiken vid exempelvis Slussen och många andra bergytor i Stockholm för att bara nämna något exempel, säger Johan Lernell, platschef Stockholm.

Att förstärka berg och bergrum ut mot vägar är inte ovanligt. Men att göra det från rep däremot är mycket ovanligt i Sverige. I Norge, Frankrike och Spanien är det ofta reparbetare som utför bergsäkringar. Något som Klätterservice hoppas kunna introducera i Sverige.

Klätterservice AB är en leverantör av tjänster utförda via reparbete och utbildningar i enlighet med SPRAT, Society of Professional Rope Access Technicians. Vi har sedan 2007 varit engagerade i arbete på hög höjd och våra hantverkare har internationella certifikat från både SPRAT och IRATA. Våra 4 affärsområden är Infrastruktur & industri, Bygg & fastighet, Innovation och Utbildning. Företaget med säte i Höganäs har 25 anställda och utgår ifrån Malmö, Stockholm och Östersund.

Christophe Dance

Projektledare 070 311 80 22