​Reparbetare inspekterar 107 meter högt TV-torn vid Jägersro

​Reparbetare inspekterar 107 meter högt TV-torn vid Jägersro

Reparbetare från Klätterservice genomför i dagarna en total handnära inspektion av samtliga utvändiga betongytor på FM/TV-tornet vid Jägersro i Malmö. Reparbete kommer användas till största delen för att skapa tillkomst till tornets samtliga ytor. De eventuella skador som påträffas kommer att åtgärdas. Tornet, som inklusive mast når en höjd av 107 meter, är Malmös fjärde högsta byggnad och ägare är Teracom AB.

- Vi kommer att inspektera betongkonstruktionen från marknivå och hela vägen upp, säger Robert Källström som är projektledare på Klätterservice AB, företaget som vann upphandlingen av totalentreprenaden. De eventuella skador vi finner kommer vi att åtgärda. I upphandlingen ingår även att impregnera betongytorna, vilket görs för att förhindra nedbrytningen av betongen, fortsätter han.

- Vi kommer till stor del använda reparbete som metod, men för att nå fullständig åtkomst kompletterar vi med lift och ställning under vissa moment, berättar Gustav Krokstorp som är arbetsledare på plats.

Reparbete är en ofta en kostnadseffektiv metod i jämförelse med traditionella metoder och avspärrningarna som krävs är förhållandevis små. Vissa delar av cykelbanan som löper förbi tornet kommer dock vid några tillfällen att spärras av.

- När vi åtgärdar skadorna kommer vi först att knacka loss lös betong, och då finns en risk att något kan falla ner. För att minimera risken att något faller ner på marken använder vi specialbyggda uppsamlingsburar som hänger under oss reparbetare, säger Gustav. Vi är vana vid dylika arbeten och samlar noga upp alla lösa delar, men vi vidtar hellre lite extra försiktighetsåtgärder.

Klätterservice inspekterade Kaknästornet i Stockholm under 2013 och utförde sedan reparationer under 2014. Företaget har även arbetat inom vattenkraftsindustrin med liknande uppdrag.