Sveriges 4 största byggföretag satsar på reparbete

Sveriges 4 största byggföretag satsar på reparbete

Sveriges Byggindustrier sammanställer varje år en lista över Sveriges största byggföretag. Peab toppar listan åtföljt av Skanska, NCC och JM. Gemensamt för de fyra är att de anlitar reparbetare från Klätterservice för uppdrag.

- Vi har flera av företagen på topplistan som uppdragsgivare både för rådgivande och projekterande konsultuppdrag samt utförande entreprenader, säger Anton Torsholm, VD på Klätterservice. Att de stora aktörerna ser fördelarna med reparbete är ett gott betyg och tyder på en nytänkande organisationskultur, menar han.

Reparbete utförs i ett 2-repsystem, med ett arbetsrep och ett säkerhetsrep. De entreprenader som utförs för Sveriges största byggföretag är mycket varierande men vanligt förekommande uppdrag är inspektioner, montage, fasadreparationer, måleri och fogning. Under de senaste åren har marknaden för reparbete ökat och fler aktörer har dykt upp som följd av en större efterfrågan.

- Säkerheten inom reparbete är en stor fördel för metoden. Olycksstatistiken är i princip obefintlig jämfört med övriga byggbranschen, fortsätter Anton. Ytterligare en fördel som är värd att lyftas fram är att det oftast är en kostnadseffektiv metod i jämförelse med traditionella ställningar och liftar och att vi kommer åt svårtillgängliga platser med minimal påverkan på omgivningen.

Klätterservice 25 st reparbetare är certifierade via SPRAT eller IRATA, vilka är de två största och kvalitetssäkrade internationella organisationerna.