Nigel Craig, säkerhetsansvarig på Klätterteknik

Säkerhet - sanningen bakom myterna

Det finns många myter om säkerheten kring yrkesklättring och en vanlig uppfattning är att vår metod är farlig. Därför ställde vi tre frågor om säkerhet till vår säkerhetsansvarige, Nigel Craig, för att ta reda på sanningen bakom myterna.

Vilken är den vanligaste missuppfattningen om yrkesklättring?

Att det är en farlig och osäker metod och att vi ”bara” är klättrare och inte hantverkare. Ser man hur vi arbetar och förbereder oss inför varje uppdrag får man en annan uppfattning. Vi följer strikta procedurer och metoder som vår branschorganisation; IRATA, arbetat fram samt interna policys som kvalitetssäkrar hela verksamheten.

Varför tror du att yrkesklättring har så låg skadestatistik?

Utbildningen håller hög kvalitet och man kontrolleras av en extern part innan man blir godkänd. Vi måste regelbundet förnya våra certifikat, för att visa att vi har den kompetens som behövs för att arbeta säkert. Därtill sätts arbetslagen samman, så att det alltid består av minst två personer varav en har den högsta utbildningsgraden.

Hur arbetar Klätterteknik för att bibehålla hög säkerhet?

Vi utbildar vår personal kontinuerligt och ser till att alla förstår och följer våra procedurer och metoder för ett säkert utförande. Vi utför utrustningskontroller med täta intervall och ser till att vi har rätt kompetens i arbetslagen. Arbetet sker alltid i två separata system och vi har alltid riskanalys och räddningsplan på plats. Men framförallt så ger vi våra kollegor tid att utföra jobbet säkert.

Förutom att Nigel är säkerhetsansvarig på Klätterteknik är han även en respekterad auktoritet inom yrkesklättring. Han är både initiativtagare och ordförande för den skandinaviska grenen av den största branschorganisationen inom yrkesklättring; IRATA.