Gå direkt till innehåll
Jona Granath / Klimatkollens styrelse, från vänster till höger i bild: Christian Landgren, Maria Soxbo, Ola Spännar, Frida Berry Eklund, Carl-Johan Schultz och Anna Loverus.

Pressmeddelande -

Klimatkollen får mångmiljonstöd från Google.org för att öka öppenheten om företagens utsläpp

Klimatkollen är en av två svenska mottagare av “Google.org Impact Challenge”. Stödet ska gå till att utveckla AI-lösningar för att öka transparensen kring företags och kommuners klimatomställning.

– Vi är oerhört stolta över stödet från Google.org. Nu kan vi utveckla Klimatkollen och visa hur det går med både företags och kommuners utsläpp jämfört med Parisavtalet. Ökad transparens är nyckeln till att bygga ett starkt offentligt stöd för klimatomställningen, bidra till en mer faktabaserad debatt och förbättra beslutsfattandet för både kommuner och företag, säger Frida Berry Eklund, medgrundare till Klimatkollen.

Stödet omfattar 1 250 000 euro över två år och ska gå till att utveckla AI-lösningar för att hitta och publicera mer data om företags och kommuners klimatarbete. Även expansion internationellt ska utforskas.

– På Google tror vi mycket på kraften i såväl samarbete som teknologi i arbetet med att tackla några av vår tids mest angelägna frågor. Vi är därför väldigt glada över att ha Klimatkollen som en av mottagarna av Google.org Impact Challenge: Tech for Social Good i Sverige, och kunna stötta dem i att skala upp sina viktiga insatser för att överbrygga klyftan mellan klimatåtaganden och åtgärder i Sverige, säger Anna Wikland, Sverigechef på Google.

Klimatkollen inleder nu en rekryteringsfas för att kunna starta projektet i januari 2024.

– Det känns jätteroligt att nu kunna skala upp och förverkliga våra stora planer för Klimatkollen. Som ett viktigt första steg rekryterar vi nu in mer kompetens inom AI och datavisualisering, säger Ola Spännar, medgrundare till Klimatkollen.

För mer information, kontakta gärna:
Frida Berry Eklund, medgrundare, Klimatkollen, frida@klimatkollen.se, 073-620 08 13
Ola Spännar, medgrundare, Klimatkollen, ola@klimatkollen.se, 070-710 74 14

Om Klimatkollen
Klimatkollen presenterar klimatdata för alla 290 kommuner. Syftet är att visualisera fakta på ett enkelt och tilltalande sätt och därmed bidra till fler engagerade medborgare, en mer faktabaserad klimatdebatt och åtgärder som minskar utsläppen i linje med Parisavtalet. Klimatkollen drivs av Klimatbyrån ideell förening.

About Google.org
Google.org, Google's philanthropy, supports nonprofits that address humanitarian issues worldwide and apply scalable, data-driven innovation to solving the world's biggest challenges. We accelerate their progress by connecting them with a unique blend of support that includes funding, products, and technical expertise from Google volunteers. We engage with these believers-turned-doers who make a significant impact on the communities they represent, and whose work has the potential to produce meaningful change. We want a world that works for everyone—and we believe technology and innovation can move the needle in four key areas: education, economic opportunity, inclusion and crisis response.

Kategorier

Klimatkollen är en medborgarplattform som tillgängliggör klimatdata och bygger stöd för minskade utsläpp i linje med Parisavtalet.

Frida Berry Eklund

Ola Spännar

Klimatbyrån ideell förening driver Klimatkollen.se

Klimatkollen är en medborgarplattform för klimatintresserade, som tillgängliggör och visualiserar klimatdata och bygger stöd för minskade utsläpp i linje med Parisavtalet.

Klimatbyrån