Hopp och handlingskraft inför Klimatriksdag 2022

Nu släpps biljetterna till 2022 års viktigaste event

Inför nästa års riksdagsval anordnas för tredje gången gillt en Klimatriksdag för folket - ett demokratiskt forum för klimatet med målet att sätta press på våra politiker och se till att klimatfrågan hamnar högst upp i valdebatten. Nu släpps biljetterna till 2022 års viktigaste event.

Civilsamhällets frustration över det nyligen avslutade klimatmötet i Glasgow är tydligt, samtidigt som det slutliga avtalet förmodligen hade varit avsevärt mycket mer urvattnat om klimatrörelsen världen över inte satt press på våra makthavare. Detsamma gäller inför valrörelsen och nästa års riksdagsval; politiken behöver känna pressen från en stark opinion.

“Folkets röst är helt avgörande för att komma framåt och driva på omställningen” säger Jonas Bane, ordförande i föreningen Klimatriksdagen. “Vi kommer för tredje gången i rad samla klimatengagerade medborgare, samla in motioner och överlämna konkreta förslag på åtgärder till våra politiker.”

Biljetterna till Klimatriksdag 2022 - ett demokratisk forum för klimatet - släpps redan nu. Målet är att tidigt ingjuta hopp och engagera människor inför evenemanget och valrörelsen. “Vi vill att Klimatriksdag 2022 ska vara ett avstamp och bädda för ett tydligt fokus på klimatfrågan under valrörelsen - därför hoppas vi så klart på många deltagare på plats”, avslutar Jonas Bane

Klimatriksdag 2022 går av stapeln 1 - 3 april på Kulturhuset i Stockholm.

Presskontakt: Ulrika Wilhelmsson, 070-390 51 42 projektledare, ulrika.wilhelmsson@klimatriksdagen.se
Jonas Bane, ordförande, 070-736 69 32, jonas.bane@klimatriksdagen.se

Klimatriksdagen är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden förening, vars ändamål är att klimatfrågan ska få en central roll i den svenska valrörelsen och debatten.