Rådslag i Sollefteå vill att politiker ska utbildas i klimatfrågor

Rådslag i Sollefteå vill att politiker ska utbildas i klimatfrågor

Återinför tågtrafiken och utbilda politiker i klimat- och miljöfrågor. Det är två av förslagen från Sveriges första lokala klimatrådslag som ägde rum i Sollefteå i helgen. 30 kommuninvånare samlades på Hallstaberget i Sollefteå för att tillsammans arbeta fram förslag till klimatpolitiken.

– Nu tar vi med oss rådslagets förslag till kommunpolitiken, säger Birgitta Häggkvist (Vi), vice ordförande i kommunstyrelsen som även deltog i klimatrådslaget.

Det kom 20 förslag ut från rådslaget. De teman som diskuterades var bland annat skog, transporter och ökad kunskap. Ett av förslagen handlade om att Sollefteå borde återinföra persontrafik.

– Det finns ju redan järnvägar och det skulle göra livet lättare för invånare i kommunen om det gick persontåg på dem, säger Tobias Nilimaa, en av deltagarna i klimatrådslaget.

Andra förslag som togs fram handlade om att skydda skogen, sträva mot självförsörjning på mat och öka kunskapen kring klimatfrågor, både hos politiker och invånare.

De kommuninvånare som samlades på Hallstaberget kom från hela kommunen och var mellan 15 och 72 år gamla. De var antingen anmälda som enskilda invånare eller som representanter för en organisation eller arbetsgivare. Målet var att skapa en så representativ grupp som möjligt utifrån befolkningen i kommunen.

Innan rådslaget fick deltagarna utbildning i klimatfrågor och i kommunens politik. En av deltagarna var Thelise Persson som går i nian i Ramsele.

– Det är fint att se att vi pratar och lyssnar på varandra. Det känns som att de vuxna här vill veta vad vi unga tycker också, säger hon.

Sollefteå är först ut i landet med den här typen av lokala klimatrådslag. Till hösten kommer liknande rådslag hållas i Malmö och Borås. De anordnas av den oberoende föreningen Klimatriksdagen, i samarbete med kommunerna.

– Vi tycker att invånare i alla Sveriges kommuner borde vara med och forma klimatpolitiken och snabba på omställningen. Vi behöver ett brett samtal och engagemang för klimatet nu, säger Torbjörn Vennström, ordförande i Klimatriksdagen.

Några av klimatrådslagets förslag

• Sätt in persontåg i alla riktningar på de järnvägar som redan finns i kommunen
  • Gör en miljö- och konsekvensanalys i samtliga beslut i kommunen
  • Sollefteå ska sträva mot att vara självförsörjande på mat till 2030
  • Fortsätt med medborgardialog kring klimatfrågor
  • Utbilda politiker i klimat- och miljöfrågor
  • Ta ut skatten för naturresurser som vindkraft, skog och vattenkraft på de platser där naturresurserna tas ut.
  • Stoppa utländska företags mineralutvinning i Sollefteå och Sverige
  • Undersök möjligheter till flexibel och lokalanpassad kollektivtrafik i Sollefteå kommun
  • Ge naturen rättigheter och möjligheten att vara en juridisk person

Om klimatrådslaget

Under klimatrådslaget möttes invånare och representanter för organisationer, företag och kommuner. Tillsammans arbetade deltagarna fram lokalt anpassade förslag för att få till en effektiv och socialt förankrad omställning. Målet är att förslagen ska leda till politiska beslut.

Sollefteå var först i landet med ett lokalt klimatrådslag. I höst görs liknande rådslag i Malmö och Borås. Rådslagen får finansiering från Postkodstiftelsen. Läs mer på klimatrådslag.se.

Birgitta Häggkvist (Vi), vice ordförande i kommunstyrelsen
Sollefteå kommun