Global Strike For Future 15 mars växer snabbt - nu i minst 1325 städer i 98 länder

Greta Thunbergs klimatstrejk sprider sig snabbt. För varje dag ansluter sig nya grupper med klimatengagerade människor runt om i världen. Inför Global Strike For Future fredag den 15 mars är nu klimatmanifestationer registrerade i 1325 städer i sammanlagt 98 länder. Antalet orter där det ska manifesteras har tredubblats på två veckor. I Sverige kommer det att genomföras manifestationer i minst 114 kommuner.

Se listan över alla orter och länder här.
Se listan över alla orter, platser och tider i Sverige här.

– Det är fint att vi är så många människor världen över som bryr sig om klimatkrisen och kommer delta nu på fredag. Jag hoppas att världens politiker och inflytelserika människor också kommer släppa taget om sina skygglappar och kämpa för min generation istället för mot den, säger Emmy Wahlström, klimatstrejkare i Umeå.

Redan vid två graders uppvärmning riskerar miljarder människor att lida av vattenbrist och drabbas av översvämningar. Korallreven dör ut. Skördar, fiskfångster, den biologiska mångfalden minskar dramatiskt. Det visar FN:s klimatpanels senaste rapport Global Warming of 1.5 º C som bygger på 6000 vetenskapliga rön.

– Vi behöver inga fler visionära tal från politiker. Vi kräver en tydlig tidsplan från EU, riksdag, landsting och kommuner om bindande koldioxidbudgetar och en omställningspolitik som säkrar 1,5-gradersmålet på ett rättvist sätt, säger Andreas Magnusson, klimatstrejkare och talesperson för Global Strike for Future i Falun.

I Parisavtalet lovade världens regeringar att skydda framtiden från skenande klimatförändringar genom en politik som säkert håller höjningen av jordens medeltemperatur väl under 2 grader med sikte på högst 1,5 grader. Det länderna hittills har lovat i sina klimatplaner leder till en värld som blir minst tre grader varmare. Och redan nu, vid en grad varmare temperatur, ser vi extremtorka, eldstormar, översvämningar och smältande polarisar.

– Framtidsutsikterna ser alltmer katastrofala ut. Vi uppmanar landets elever, vuxna, föreningsliv och företag att göra gemensam sak med oss elever och studenter i #FridaysForFuture. Hjälp till att mobilisera till klimatstrejker och stödmanifestationer, och så ses vi på fredag! säger Isabelle Axelsson, elev och talesperson för Global Strike for Future i Stockholm.

De fyra senaste åren är de varmaste som har uppmätts och extremväder i linje med vetenskapens prognoser blir allt vanligare. Den indiska delstaten Kerala drabbades av de värsta översvämningarna sedan 1920-talet och 1,4 miljoner människor fick lämna sina hem. Västra Japan drabbades av stora översvämningar, minst 230 personer omkom och tusentals fick lämna sina hem. Östra Australien har drabbats av svår torka och kraftiga bränder. I USA totalförstördes staden Paradise efter en fruktansvärd eldstorm.

Sommaren 2018 var rekordvarm på norra halvklotet. Här i Sverige ledde det bland annat till en allvarlig torka, sjunkande grundvattennivåer och skogsbränder.

Orter och länder hittills klara för Global Strike For Future den 15 mars 2019

Se internationella listan (orter och länder) här.

Än så länge är följande orter (för platser och tider följ länken) klara i Sverige:
Alingsås, Aneby, Arboga, Bollebygd, Bollnäs, Borås, Borlänge, Båstad, Ekerö, Eksjö, Eskilstuna, Eslöv, Falkenberg, Falköping, Falun, Gnesta, Gislaved, Göteborg, Göteborgs Domkyrka andakt, Gävle, Halmstad, Haparanda, Hedemora, Helsingborg, Hjo, Huddinge (Stockholm), Härnösand, Hörby, Hudiksvall, Högnäs, Järfälla, Jönköping, Kalmar, Karlstad, Katrineholm, Knivsta, Kramfors, Kristianstad, Kristinehamn, Kungälv, Laholm, Landskrona, Linköping, Ljungby, Ludvika, Luleå, Lund, Lysekil, Malmö, Mariestad, Mora, Munkedal, Månkarbo, Nacka, Nora, Norberg, Norrköping, Norrtälje, Nyköping, Orsa, Oskarshamn, Robertsfors, Rättvik, Salem, Simrishamn, Sjöbo, Skellefteå, Skutskär, Skövde, Stockholm – Mynttorget/Riksdagen, Stockholm Frescati (Universitet), Strängnäs, Strömsund, Sundsvall, Säffle, Söderhamn, Södertälje, Sörforsa, Tanum, Torsby, Torsö, Tranemo, Tranås, Trelleborg, Trollhättan, Tungelsta, Tyringe, Nykvarn, Trosa, Täby, Umeå, Uppsala, Vallentuna, Vimmerby, Vadstena, Varberg, Vaxholm, Vetlanda, Vingåker, Vännäs, Värnamo, Västervik, Västerås, Växjö, Visby, Ystad, Ånge, Åre, Årsta (Stockholm), Ängelholm, Örbyhus, Örebro, Örnsköldsvik, Östersund.

Läs mer om Global Strike For Future här:
Läs mer om uppropet här: www.facebook.com/events/1516301028512286/
Se kartan över alla registrerade pågående och planerade manifestationer: https://fridaysforfuture.org/eventmap
www.fridaysforfuture.org

Kontaktpersoner på några orter i Sverige:
Andreas Magnusson, klimatstrejkare i Falun, a.magnusson04@gmail.com, 072-510 13 80
Isabelle Axelsson, klimatstrejkare i Stockholm, isabelle01axelsson@gmail.com, 072-3238829Emmy Wahlström, klimatstrejkare i Umeå, emmy.wahlstrom3@gmail.com, 073-8048224
Janine O'Keeffe, Stockholm, janineoke@gmail.com, 070-4017839
Jens Rundberg, Umeå, jens.rundberg@gmail.com, 070-2927599
Anna Bokström, Malmö, annabokstrom72@hotmail.com, 076-2382321
Torbjörn Vennström, Norrtälje tv@tvennstrom.se, 070 - 819 72 05

Kontaktperson för manifestationer på andra orter i Sverige:
1. Vänligen, börja med att gå in i på listan här och ta kontakt genom FB-eventet på orten
2. Får du inte svar, kontakta Jonas Hugosson, jonashugosson10@gmail.com, 070-6190109

Pressamordnare, övriga frågor:
Pontus Björkman, pontus.bjorkman@sal.se, 073-7711850

Citat från Greta Thunberg
Greta Thunberg på FN:s klimattoppmöte i Katowice 12 december 2018:
“You say you love your children above all else, and yet you’re stealing their future in front of their very eyes.”

Greta Thunberg på World Economic Forum in Davos 2019
: ”According to the IPCC we are less than 12 years away from not being able to undo our mistakes. /…/ I want you to act as if you would in a crisis. I want you to act as if the house was on fire, because it is.”

Källor till texten ovan med mera: Dagens Industri skriver om det brittiska meteorologinstitutet Met Office prognos om den förväntade rekordökningen av koldioxidhalten i atmosfären: www.di.se/hallbart-naringsliv/rekordokning-av-koldioxidhalten-i-atmosfaren-vantas-under-2019/FN:s klimatpanels senaste rapport, Global Warming of 1.5 º C

SVT Vetenskap om rapporten Global Warming of 1.5 º C: https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/en-halv-grad-spelar-stor-roll

Aftonbladet intervjuar Johan Rockström med anledning av rapporten Global Warming of 1.5 º C: www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/1k9m9K/rockstrom-om-nya-klimatrapporten-vi-har-mindre-an-10-ar-kvar

Greta Thunbergs tal: www.fridaysforfuture.org/

Nätverket KLIMATSVERIGE samlar ett 90-tal föreningar och även enskilda personer som tar klimatforskningens varningar på största allvar. Vi vill att Sverige går före i en snabb och rättvis omställning till ett samhälle som respekterar planetens ekologiska och klimatmässiga gränser. Läs mer om nätverket på www.klimatsverige.se.

Under hösten 2018 bildades ett löst nätverk med anledning av Greta Thunbergs klimatstrejk och #FRIDAYSFORFUTURE. Läs mer här: www.fridaysforfuture.org.

Hittills har det klimatmanifesterats utanför 120 kommunhus och riksdagen i Sverige. Gretas initiativ har inspirerat människor över hela världen att arrangera manifestationer. Den 15 mars 2019 arrangeras Global Strike For Future.