Just nu trendar Klimatpositivt och Kolsänkor!

Från hamn till fastighetskontor till studio!

Veckan som varit har minst sagt varit intensiv, men vilken kick - SÅ JÄKLA KUL ATT SÅ MÅNGA VILL BIRDRA TILL ETT KLIMATPOSITIVT SVERIGE ÅR 2045!

Veckan började på Södertälje hamn där jag och hamnens VD, Robert Tingvall, diskuterade klimatpositivt  samt logistik och mellanlagringslösningar kopplade Beccs (Bio-CCS). Sverige har unika förutsättningar för Beccs med stora biogena utsläpp från värmeverk både från energibolag och inom skogsindustrin. Runt Mälaren, vilken mynnar ut via Södertälje Hamn, finns flera värmeverk lokaliserade. Södertälje Hamn vill verkligen vara en del av lösningen för kolsänkor som Beccs genom att erbjuda mellanlagring och logistiklösningar för avskild koldioxid - CHECK PÅ DEN!

"De val vi gör påverkar klimatet - träprodukter och #klimatpositiv #fjärrvärme är exempel på byggstenar som gör klimatpositivt möjligt"

I mitten av veckan gjorde jag en presentation om #klimatpositivt #fastighetsägande på Tyresö bostäder! Jag berättade mer om kolsänkor som gör klimatpositivt möjligt, om utsläpp från en fastighets livscykel enligt CEN under en 50 års period och hur denna fastighet kunde bli klimatpositiv. Diskussionerna var fantastiska och givande och snart får vi se klimatpositiva fastigheter!

Veckan fortsatte med ett onlinemöte med härliga norrmän från Fortum Oslo, Jannicke Bjerkås och Markus Hole! Vi diskuterade EU:s innovationsfond, KLIMPO-abonnemang så de blir en del av Klimpos nätverk samt avfalls-CCS så klart. Klimpo leder inte bara vägen mot ett Klimatpositivt Sverige längre utan ett KLIMATPOSITIVT NORDEN!

"Jag älskar verkligen mitt jobb, med alla dessa fantastiska initiativ"

OCH veckan avslutades med att jag intervjuades i direktsändning om energisystem, klimatpositivt och kolsänkor av Patrik Marklund på Marklund Solutions. Vi diskuterade mycket kring Klimatsänkor, Klimatpositivt och nätverket #Klimatkvinnor.

Så fantastiskt att Klimatpositivt & Kolsänkor trendar. Nästa vecka är Klimpos webbinarium om Klimatpositivt med Bio-CCS - spänningen fortsätter!

Ta hand om er, varma hälsningar,

Karolina Norbeck