KW Parts förvärvar Norrlands Custom AB

KW Parts förvärvar Norrlands Custom AB

Stockholm den 6:e september 2021

KW Parts AB förvärvar reservdelsgrossisten Norrlands Custom AB. Genom förvärvet kompletteras befintlig affär med djup kunskap och kompetens om, samt sortiment till, klassiska amerikanska bilar. Tillsammans skapar bolagen Europas bredaste och mest kompletta sortiment till amerikanska bilar.

Norrlands Custom, som grundades 1971, är idag en av Sveriges ledande grossister av eftermarknadsdelar till amerikanska bilar. Med djup kompetens och erfarenhet, en välutvecklad och exakt reservdelskatalog samt tillsammans med ett brett lagerfört sortiment av reservdelar har bolaget ett gott renommé och bred kundbas i hela Sverige. Med KW Parts befintliga erbjudande inom reservdelar och tillbehör, inte minst som officiell distributör av reservdelar från såväl General Motors som Mopar, kompletterar bolagen varandra mycket väl och skapar en stark plattform för fortsatt tillväxt.

”Genom förvärvet av Norrlands Custom knyter vi till oss viktig och djup kompetens samt ett komplett sortiment till klassiska amerikanska bilar. Tillsammans med KW Parts befintliga utbud av originaldelar och tillbehör kan vi nu erbjuda Europas i särklass bredaste sortiment till alla som kör en Amerikansk bil, oavsett årsmodell” säger Anders Molander, VD för Klintberg & Way Group.

”Efter 50 år i branschen har Norrlands Custom fått en ny stark ägare som tillsammans med KW Parts tar steget ut i Europa. Bolaget ligger mig varmt om hjärtat och det känns det bra att de nya ägarna vill fortsätta utveckla företaget” säger Sune Eklund, VD och ägare av Norrlands Custom.

För mer information, kontakta Anders Molander, VD Klintberg & Way Group AB (anders.molander@klintbergway.com)

Fakta KW Parts
KW Parts är Europas ledande distributör av reservdelar och tillbehör till amerikanska fordon. Företaget finns representerade i hela Europa med Tyskland och Sverige som största marknader. I KW Parts ingår även e-handelsvarumärkena TheDriveZone.com och PickupXL.com som riktar sig till privatpersoner. KW Parts ingår i Klintberg & Way Group, en helägt dotterbolag till Hedin Group.

Om Norrlands Custom
Norrlands Custom är ett svenskt grossistbolag som importerar och säljer reservdelar till amerikanska bilar. Bolaget med kontor och lager i Örnsköldsvik har 11 idag anställda.

Categories

Europe's leading distributor of spare parts and accessories for american vehicles

Mikael Dahlin

Press contact Chief Commercial Officer +46761199505

Klintberg & Way - Since 1975

KLINTBERG & WAY GROUP - FROM AUTOMOTIVE DISTRIBUTION TO FIRST CLASS SERVICES
Klintberg & Way Group, a top European mobility solutions provider, has innovated automotive experiences for nearly 50 years. Our extensive portfolio, which includes KW Automotive, KW Technology Center, KW Parts, and KW Autohaus, covers everything from vehicle distribution to parts, warranties, and retail services.
In partnership with renowned automotive brands, we're reshaping America's automotive footprint in Europe. Our aim remains steady: to offer consistent and high-quality automotive products and services across the continent. We're committed to this journey.

Klintberg & Way AB