Knightec accelererar: Samarbetskultur ger branschledande tillväxt och lönsamhet

Knightec accelererar: Samarbetskultur ger branschledande tillväxt och lönsamhet

Knightec toppar sitt segment med ledande lönsamhet och stark efterfrågan, enligt organisationen Innovationsföretagens Branschrapport 2022. Den senaste kvartalsrapporten visar att det är en utveckling som håller i sig.

”Vi har haft en positiv utveckling under lång tid. Vi har lärt oss att ständigt utmana vårt erbjudande för att fortsätta att vara en nära innovationspartner till våra kunder.Där ligger nyckeln till vår framgång, men också den ständiga utmaningen framöver,” menar Dimitris Gioulekas, vd och medgrundare på Knightec.

Under 2022 kommer Knightec ha anställt närmare 300 nya medarbetare. Med rötter i Norrland har Knightec vuxit med en stark lokal närvaro utifrån från 12 tätt kopplade kontor runt om i Sverige. Samtliga kontor har full aktivitet, och under hösten investerar Knightec i fördubblad kontorsyta på flera platser i landet som Umeå och Göteborg för att möta efterfrågan och skapa fler samarbetsytor.

”Varje vecka inleder vi nya viktiga transformationsprojekt med våra kunder, och vi ser ett fortsatt stort behov av våra tjänster inom strategi, design och digitalisering. Den höga takten bygger på vår samlade förmåga att kombinera kompetenser och därigenom hjälpa och utmana våra kunder att ta viktiga steg framåt, och få ut de bästa idéerna på marknaden,” säger Dimitris Gioulekas, vd och medgrundare, Knightec.

”Avgörande här är att vi fortsätter att medvetet utveckla vår redan starka företagskultur som genomsyras av lärande, utmaning och samarbete mellan människor med olika bakgrund och kompetens. Grunden i Knightec handlar om att vara en stark positiv drivkraft för våra kunder och samhället i stort. Det kommer vi fortsätta med,” säger Dimitris Gioulekas.

Knightec omsätter idag nära en miljard kronor och har runt 900 medarbetare. Andelen projektbaserade leveranser och helhetslösningar, som idag står för drygt 50 procent av affären, ökar. De senaste fem åren har bolagets omsättning fördubblats till dagens miljardomsättning. Ambitionen är att göra detsamma igen till 2025, för att fortsätta ta marknadsandelar, göra skillnad och stärka kunderna mot deras affärsmål. Tidigare i år välkomnade Knightec bolagsgruppen Ratos som ny ägarpartner i bolaget.

Regioner

Knightec offers a new breed in the art of engineering, with close to 900 colleagues at 12 offices around Sweden working in teams to improve people´s lives through game-changing solutions. We are consultants with our soul in digitalization who strive forward together.

Jens Kallin

Presskontakt Chief Marketing Officer Marketing and Communication +46 70-875 44 18