Koljern Nordic och XNvillan inleder marknadssamarbete

Koljern Nordic och XN-villan har inlett ett marknadssamarbete som syftar till att erbjuda ett helhetskoncept där nyckelfärdiga klimatsmarta hus även kan levereras med grund utan cellplast och betong. Kundgruppen är främst privatpersoner som efterfrågar ett mer hållbart byggande med hållbara, hälsoriktiga och beständiga material.

Bygg- och fastighetssektorn står för en femtedel av landets utsläpp av växthusgaser, och tillverkningen av byggmaterial står för cirka åttio procent av klimatpåverkan i byggskedet. Bara cement står för 8% av världens utsläpp av CO2. Samtidigt har samhället en stor brist på bostäder och byggnader.

Branschen behöver ställa om till klimatneutralitet och marknaden behöver därmed lösningar som belastar miljön minimalt och ökar den tekniska hållbarheten. Betong är en het fråga på den svenska marknaden, där både klimatbelastning samt tillgänglighet är viktiga frågor i närtid.

En oorganisk grund av cellglas i Koljern-teknik med extremt lång hållbarhet och låg klimatpåverkan samt XN-villans helhetskoncept med miljövänliga materialval och cellulosa-isolering tillverkat av återvunnet material möjliggör lång teknisk hållbarhet, cirkulär materialhantering, låg klimatpåverkan och ett riktigt bra och hälsosamt inomhusklimat.

“Vi gillar XN-villans produkt och arbete med miljö och hållbarhet. Våra och deras kunder efterfrågar det vi båda levererar och tillsammans kan vi sy ihop våra erbjudanden till en bra helhet. Syftet med vår grund är att ersätta isolerad betong med en produkt som är beständig och cirkulär som samtidigt möjliggör att resten av byggnaden förblir intakt och presterar optimalt under lång tid” säger Henning Eliasson, VD Koljern Nordic

Sedan starten har XN villan byggt hållbara hus med miljösmarta lösningar ovan grund . Tidigare har det inte funnits någon bra helhetslösning att bygga en husgrund utan betong och cellplast. Därför känns det extra kul att nu kunna erbjuda Koljern grunden till våra kunder”. säger Patrik Nyhlen , VD och grundare av XN-villan

Mer om XN-villan
XNvillan är ett privatägt småhusföretag som grundades år 2010. XNvillan har huvudkontor i Vetlanda, men är verksamma över hela Sverige och Norden. XNvillan är stolta över sina kunder. De är medvetna om XNvillans målsättning om hållbara och miljösmarta hus. XNvillan gör det möjligt för människor att ha råd med ett hälsosamt boende samtidigt som man värnar om det allra viktigaste på vår jord - vår miljö. Våra hus skapas med naturliga och sunda material. Byggmaterial som minimerar CO2-utsläppen genom att använda råspont och isolering med cellulosa som är en återvunnen produkt av papper är självklara val för oss.

Mer om Koljern Nordic
Koljern Nordic AB fokuserar uteslutande på att utveckla och marknadsföra cirkulära byggprodukter för att hjälpa kunder förbättra kvalitet i bostäder samt nå klimatmål. Hållbarhet och miljö i alla led är centralt för att uppnå ett hållbart byggande för människa och bostad. Koljern-elementen är kärnan i bolagets produktportfölj där fokus ligger på två produktområden; husgrunder i träfastigheter under 5 våningar, samt indragna terrasser för flerbostadshus, där man i båda fall helt ersätter isolerad betongplatta.