Rysliga nyheter till Halloween på Kolmården

Rysliga nyheter till Halloween på Kolmården

Plocka fram din rysligaste halloweenkostym och var med på årets häftigaste firande på Kolmården. Mellan den 7 oktober och 12 november förvandlas parken till en rysmysig plats med massor att göra och uppleva för hela familjen. I år är parken ruskigare än någonsin med nya miljöer och läskiga väsen. Dessutom är det premiär för två helt nya skräckhus. Alla biljetter släpps idag kl. 10:00, för våra gäster med årskortet Wild Card är platserna redan bokningsbara.

Mellan den 7 oktober och 12 november förvandlas Kolmården till en rysmysig plats för hela familjen med massor av läskiga upplevelser, otäcka gastar och fartfyllda åkturer. I år är parken ruskigare än någonsin med massor av nyheter så som Spindelnästet, häftiga Crazy Carnival och populära Pumpania som blir ännu större. För de allra modigaste finns två nya skräckupplevelser; Bakgården och Värdshuset. Självklart finns också lagom rysmysiga och helt spökfria områden för de yngsta besökarna.

- Halloween är en hemskt rolig säsong. I år satsar vi stort med fler lagom läskiga områden för våra allra yngsta besökare samtidigt som vi satsar på att utveckla våra skräckupplevelser, säger Linn Bruhammar, projektledare för tematiserade säsonger.

För att det ska bli enklare att planera sin dag och maxa sin Halloween-upplevelse får alla gäster i år ett så kallat Jetpass där man kan boka inpassage till våra skräckhus en viss tid och ta expresskön. För Halloween gäller ett jetpass per person.

Biljetterna till Halloween på Kolmården släpps idag kl. 10:00, för våra gäster med årskortet Wild Card är platserna redan släppta.

För mer information eller ackreditering kontakta Erika Lindblom, informationsansvarig för Halloween på Kolmården, på telefon 010-708 75 35 eller press@parksandresorts.com

För pressbilder besök vår Bildbank https://mediabank.parksandresorts.com.

FAKTA HALLOWEEN PÅ KOLMÅRDEN
Halloween på Kolmården är öppet den 7-8/10, 14-15/10, 21-22/10, 28-31/10, 1/11-5/11 samt 11-12/11.
Biljetterna släpps idag kl. 10.00 och kostar från 279kr för barn (3-12 år) och från 369kr för vuxna (13+). Årskortsinnehavare har fri entré till Halloween på Kolmården, men besöken måste förbokas.
I varje Halloweenbiljett ingår ett JetPass - möjlighet att tidsboka entré till ett av våra tre skräckhus.

Spindelnästet (nyhet) Kliv in genom den klibbiga portalen som leder dig rakt in i spindelnästet där det kryllar av spindlar och läskiga väsen.
Bus eller Godis (nyhet) - Gå på upptäcksfärd längs godisstigen och träffa de busiga spöksyskonen Busifer och Busifina. Om du lyckas skrämma dem väntar en riktigt smarrig belöning!
Crazy Carnival (nyhet) - Här är allt tokigt, färgglatt och heeelt galet! Monsieur Dizzy har startat detta färgsprakande land för att locka till sig gäster tillsammans med sina smått galna men underhållande undersåtar. De välkomnar alla till det förlovade landet med underhållning utöver det vanliga. Passar de allra yngsta.
Pumpania Magiska Sagolandet Pumpania är tillbaka och i år är det större än någonsin. Här, bland tusentals pumpor, bor prinsessan Mirjam och drottning Ylva. Utforska den spännande labyrinten och se föreställningen ”Den magiska skogens hemlighet”.

Halloweenområden och aktiviteter

Skräckupplevelser
Värdshuset (nyhet) Bland slingrande vägar och vindpiskade klippor ligger det, Värdshuset på höjden. Här har herr Armfeldt tagit emot gäster i många år. Trötta och med värkande ben efter en lång färd på skakiga vägar har de släpat sig in i det gamla timmerhuset, övertygade om ett mål varm mat och en skön säng väntar. När de kliver in genom dörren har de dock ingen aning om att det är det allra sista de gör, för ingen som någonsin sökt skydd för natten på Värdshuset har någonsin kommit därifrån...

Bakgården (nyhet) - Högt upp i bergen ligger familjen Brooks ensligt belägna gård. En gång i tiden var familjen en aktiv del av samhället, men efter ett fruktansvärt oväder blev ingenting sig likt. Den förr så trevliga gården förföll och i stället för fågelkvitter och glada skratt genomskärs nu luften av det kalla ljudet från en motorsåg, ekande skrik och vinden som river och sliter i trasiga takplattor. Historierna om vad som hänt de djärva själar som vågat närma sig gården är många, men det sägs att de återvänder med förvridna ansikten och svarta ögon. Deras själar är för evigt fast i en förlamade mardröm, en mardröm där verklighet och vansinne flyter samman.

Hospitalet - succén är tillbaka! - En regnig oktoberkväll kom överläkaren Axel Ädeldahl till det stora nyinrättade Hospitalet. Han var en briljant läkare och vetenskapsman, känd i hela landet för sina banbrytande experiment och behandlingsmetoder. Men en dag gick någonting fel, fruktansvärt fel. Den medicin som skulle befria hela världen från plågor fungerade inte, och när överläkaren provade den på sig själv förändrades hans personlighet. Den förr så snälle läkaren blev nu ond, besatt av att plåga sina patienter. Genom åren har många skrivits in på Hospitalet, men ingen har någonsin kommit därifrån. Vågar du skriva in dig på Hospitalet?

Parkunderhållning - Olika Halloweenväsen minglar runt i parken och eldshow visas på Rovfågelarenan.

Övrig information
Djurparken - Om vädret tillåter är hela djurparken öppen med fler än 60 arter på en utomhusyta stor som ungefär 214 fotbollsplaner (150 hektar). Vid mörkrets inbrott kl. 16.30 stänger de delar av djurparken som ej är upplysta. Möjligheten finns att boka exklusiva djurupplevelser.
Bamses Värld - Bamses Värld är en spökfri zon och alla attraktioner är öppna.
Wildfire, en av världens bästa berg- och dalbanor, och Safaribanan är öppna som vanligt.
Delfinariet är öppet och här visas Under ytan.
Kolosseum är öppet.
Marine Worlds attraktioner är öppna.
Wings – Rovfågelvisningen är stängd tills vidare.
Seals – Sälvisningen är stängd.