Delfin född på Kolmården

Delfin född på Kolmården

Det var efter en 12 månader lång dräktighet som delfinen Fenah, 9 år, nedkom med sin första kalv. Att ännu en delfin fötts på Kolmården ses som en stor framgång och ett av flera tecken på välmående i delfinflocken.

Delfinfödseln gick precis som planerat och är extra speciell då det både är mamma Fenahs och pappa Davids första kalv. Den lilla kalven, som är en hane, är också tredje generationen att födas i delfinariet. Delfinfödslar är alltid en stor händelse för delfinflocken såväl för djurvårdare och veterinärer.

- De första veckorna i delfinkalvars liv är, oavsett om de föds hos oss eller i havet, kritiska. Vi har tack vare stor kompetens och erfarenhet bland våra djurvårdare återigen haft en lyckosam födsel och allt ser bra ut, säger Filip Johansson, djurdriftschef och mångårig delfintränare.

Förberedelserna inför födseln har pågått länge och sedan nedkomsten har det pågått bevakning av kalven och mamman dygnet runt. Bland annat räknas och bedöms kalvens andetag för att säkerställa att andningen fungerar som den ska. Dessutom har man hållit utkik efter varje digivning, som i snitt tar 10 sekunder per gång.

-Det är fantastiskt att se kalven tätt intill sin mamma. Nytillskottet kommer att betyda mycket för hela delfinflocken. Att de får en kalv att ta hand om och uppfostra bidrar ytterligare till deras välmående och sammanhållning i gruppen, säger Filip Johansson.

Bild ur filmen av födseln. Fler bilder och filmer finns på kolmarden.com/mediabank

Kalven föddes på förmiddagen den 4 januari och fick tillsammans med mamman spendera en tid avskiljda från resten av flocken i en egen bassäng, men har nu fått träffa övriga flocken. Kalven vägde vid födseln ca. 15 kg och var strax under en meter lång. När kalven vuxit upp beräknas han nå en vikt över 200 kg och bli 200-300 cm lång.

-Redan från början har han gett sig iväg från mamma på egna små upptåg. Han tränar på att använda fenorna, svänga och styra själv. Han utvecklas för varje dag som går, säger Filip Johansson.

Fakta: Delfinerna på Kolmården

På Kolmården bor 9 flasknosdelfiner. Mamma Fenah, 9 år och mormor Lyra, 18 år är båda födda i Kolmårdens delfinarium. Pappa David är född i ett delfinarium i Spanien och kom till Kolmården så sent som i december 2016 som en del av det europeiska avelssamarbetet för att upprätthålla en genetiskt frisk delfinpopulation.

För mer information, kontakta gärna:

Filip Johansson, Djurdriftschef 010-708 75 67 filip.johansson@kolmarden.com

Rickard Sjödén, Pressansvarig 010-708 7536 rickard.sjoden@kolmarden.com