Elefantungen Prince somnade in i natt

Elefantungen Prince somnade in i natt

I fredags märkte vi att elefantungen Prince inte mådde bra och Kolmårdens veterinär- och djurvårdsteam har sedan dess jobbat febrilt med olika behandlingar och vakat över honom dag och natt, i förhoppning om att han skulle bli bättre. Men det är med stor sorg vi tyvärr måste meddela att Prince somnade in i natt. Vad som orsakade hans snabba insjuknande är ännu oklart, men vi inväntar provsvar samt en utredning från Statens Veterinärmedicinska Anstalt.

I fredags (3/12) märkte våra djurvårdare att Prince inte var sitt normala busiga jag. Han saknade energi och åt inte som han skulle. Vi tog då olika prover på honom och satte direkt in olika behandlingar, i förhoppning om att han skulle bli bättre. Kolmårdens veterinär- och djurvårdsteam vakade över honom dygnet runt och hans tillstånd gick upp och ner de följande dagarna. Tyvärr blev han sämre under tisdagen och det är med stor sorg vi måste meddela att Prince somnade in natten till idag (onsdag 8/12).

Kolmården är i sorg, både elefantflocken som förlorade sin yngsta medlem och våra djurvårdare som skött om Prince sedan han föddes. Elefanterna har själva fått ta avsked av Prince och vi tar nu hand om de djurvårdare som stod Prince närmast och som vakat över honom dag och natt.

– Ända sedan födseln har Prince varit älskad. Han har gett sådan glädje, inte bara till oss som jobbar på Kolmården utan till alla våra gäster. Det är en stor sorg för elefantflocken, alla djurvårdare som tagit hand om honom sedan födseln och för alla oss som fått uppleva hans härliga personlighet på Kolmården. Vår spralliga och busiga elefantkille fattas oss, säger Christine Karmfalk, vd på Kolmården.

Vi vet fortfarande inte vad som orsakade Prince bortgång, men vi inväntar svar från olika provtagningar. Hans kropp har idag skickats till Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA), som förhoppningsvis kan hjälpa oss att få ett svar.

Prince föddes på Kolmården den 17 mars 2020. Mamma Bua är Kung Carl XVI Gustafs elefantko och pappa är danska Drottning Margrethes elefanttjur Tonsak, båda gåvor från Thailands kung till de respektive kungahusen.

För mer information kontakta Annika Troselius, informationschef på Parks and Resorts, på telefon 0708-580050 eller annika.troselius@parksandresorts.com. För pressbilder besök vår Bildbank https://mediabank.parksandresorts.com/

Destination Kolmården består av Kolmårdens Djurpark och Vildmarkshotellet. Kolmårdens Djurpark öppnades 1965 och är idag Nordens största djurpark. Vildmarkshotellet är ett 4-stjärnigt möteshotell vid Bråvikens strand som riktar sig till både privatpersoner och företag. Destination Kolmården är en del av Parks and Resorts, Nordens ledande koncern inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland.