Sagojul på Kolmården öppnar den 28 november

Fler nyheter än någonsin när Sagojul öppnar på Kolmården

Den 28 november är det premiär för Sagojul på Kolmården - en magisk utomhusupplevelse i en vintervärld fylld med juläventyr. Här får barnen träffa Tomten, besöka trollen i Trollskogen och hälsa på Bamse i hans julpyntade Småköping. Bland årets nyheter finns fyra nya spännande juluppdrag för barnen att lösa i Trollens labyrint, Äppelmans gård, Godislandet och Nisseverkstaden.

När Sagojul slår upp sina portar den 28 november har Kolmården förvandlats till en magisk vintervärld i julskrud med fullt av aktiviteter för stora och små. I år finns fler nyheter än någonsin att upptäcka, där allt är utomhus och smittskyddsanpassat enligt Folkhälsomyndighetens riktlinjer. I den nya Tomtebyn kan barnen träffa Tomten, Tomtemor och deras renar. I det nya Vinterpalatset bor Fader Frost, Isprinsessan och Jack Frost och på nya Restaurang Norrsken kan man värma sig med rykande god soppa, pizza och pannkakor. Bland årets nyheter finns också fyra juläventyr där barnen ska lösa olika uppdrag i de nya miljöerna Trollens labyrint, Äppelmans gård, Godislandet och Nisseverkstaden. Självklart finns också Bamse och hans vänner på plats i det fina juldekorerade Småköping. Den ökade efterfrågan från barnfamiljer att semestra och uppleva besöksmål i Sverige har gjort att vi utökar Sagojul med en extra helg i år. Nu kan man alltså besöka Sagojul under alla fyra adventshelgerna, från 28 november till och med 20 december. Biljetter finns redan nu att boka på www.kolmarden.com

– I söndags stängde vi portarna till vår bästa Halloweensäsong någonsin, men redan nu laddar vi om inför Sagojul. Precis som i Tomtens verkstad råder det just nu full aktivitet innanför våra grindar. Vi är en utomhuspark och har tydliga och upparbetade rutiner för att hålla öppet på ett säkert sätt, allt enligt Folkhälsomyndighetens riktlinjer. Nu ser jag verkligen fram emot att få välkomna alla barn och vuxna till en magisk och säker Sagojul, säger Christine Karmfalk, vd på Kolmården.

Fakta Sagojul på Kolmården
Sagojul är en utomhusaktivitet där vi följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer och har vidtagit åtgärder i hela parken för att förhindra smittspridning.

• Sagojul på Kolmården har öppet alla fyra adventshelger kl. 11-19, dvs lördag-söndag mellan 28 november till och med 20 december.
  • För att säkerställa distanshållning i parken finns endast ett begränsat antal platser per dag. Biljetterna måste förbokas online på Kolmårdens hemsida och kostar 149 kr för barn (3-12 år) och 249 kr för vuxna. Årskorstinnehavare och barn 0-2 år har fri entré, men besöken måste förbokas online.
  • Julmiljöer och juläventyr
    • Trollens labyrint (nyhet) – en lång, klurig och spännande labyrint mitt i Trollskogen där din uppgift är att hitta de fem små trollungarna som gömt sig här.
    • Äppelmans gård (nyhet) – på Äppelmans gård firas det jul som förr i tiden. Här lever den sångglada familjen Äppelman som varje jul brygger sin omtyckta och välsmakande äppelmust. Men den enda som känner till det hemliga äppelmustreceptet, gamle Far Äppelman, har glömt bort det! Hjälp familjen Äppelman att hitta receptet, så att de kan brygga sin äppelmust.
    • Tomtebyn (nyhet) – Tomten har fått en egen by med små röda stugor och snötyngda granar. Här bor han tillsammans med Tomtemor och renarna Rudolf och Reina. Skriv din önskelista vid Önskestubben och lämna över den till självaste jultomten.
    • Godistjuven i Godislandet (nyhet) – I Godislandet tillverkar Godispatrullen julkarameller, men någon är ständigt där och äter upp de färdiga karamellerna. Hitta ledtrådarna och ta reda på vem tjuven egentligen är.
    • Nisseverkstaden (nyhet) – Det närmar sig julafton och nissarna jobbar för fullt med att få alla barnens klappar färdiga till jul. Det går dock inte som planerat. Nissarna har nämligen stött på fem problem som de behöver barnens hjälp för att lösa.
    • Vinterpalatset (nyhet) – Vid det storslagna Vinterpalatset bor Norrskensfolket, skapare av norrsken och beskyddare av vintern. Här kan du träffa Fader Frost, Isprinsessan och Jack Frost.
    • Restaurang Norrsken (nyhet) – här serveras värmande soppa, härliga pizzor och mumsiga pannkakor.
    • Trollskogen – hälsa på hos de snälla och busiga trollen i den magiska Trollskogen.
    • Grötjakten – Hitta de rätta ingredienserna och hjälp Tomten att koka sin julgröt.
    • Bamses Värld – I Småköping har det pyntats inför jul! Här kan barnen träffa Bamse och hans vänner, äta köttbullar och pannkakor i Farmors Kök eller besöka den stora godisbutiken.
    • Djurens djurslinga – en tipspromenad med kluriga och lärorika djurfrågor för stora och små.
    • Liten julmarknad – julbodar med närproducerade delikatesser och julpynt.
  • Distansmarkörer finns vid kötillfällen.
  • Utökade städrutiner har införts i hela parken.
  • Gäster ombedes stanna hemma vid minsta sjukdomssymptom, så även personal.

För mer information kontakta Annika Troselius, informationschef på Parks and Resorts, på telefon 0708-580050 eller annika.troselius@parksandresorts.com. För pressbilder besök vår Bildbank bilder.parksandresorts.com/kolmarden

Destination Kolmården består av Kolmårdens Djurpark och Vildmarkshotellet. Kolmårdens Djurpark öppnades 1965 och är idag Nordens största djurpark. Vildmarkshotellet är ett 4-stjärnigt möteshotell vid Bråvikens strand som riktar sig till både privatpersoner och företag. Destination Kolmården är en del av Parks and Resorts, Nordens ledande koncern inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland.