Kolmården håller öppet för både Halloween och Sagojul

Trots den utmanande coronasommaren har Kolmården hållit djurparken öppen på ett säkert sätt för gäster, medarbetare och djur. Idag är vi också väldigt glada över att meddela att både ”Halloween på Kolmården” och ”Sagojul” kommer att gå av stapeln. Med ett begränsat antal platser per dag där alla biljetter måste förbokas online, kommer gästerna bjudas på magiska upplevelser på ett säkert sätt. Planeringen för Halloween på Kolmården är redan i full gång och biljetterna släpps den 1 september.

Sommaren 2020 har varit en stor utmaning för Sveriges alla nöjesparker, då regeringen satte en maxgräns för tivolinöjen med högst 50 personer. För Kolmårdens del innebar det att attraktionerna i Bamses Värld hållit stängt, men man har kunnat ha en av världens bästa berg- och dalbanor, Wildfire, öppen för max 50 personer. Eftersom Kolmården begränsade antalet gäster i parken varje dag tappade man drygt 50 % av besökarna jämfört med föregående år, men då många andra svenska nöjesparker inte har kunnat öppna över huvud taget har sommaren på det hela taget ändå varit framgångsrik.

Idag har vi därför glädjen att kunna meddela att årets ”Halloween på Kolmården” och ”Sagojul” kommer att gå av stapeln som planerat. Båda arrangemangen kommer att hålla öppet för ett begränsat antal gäster per dag, där alla biljetter måste förbokas online. Precis som under sommaren kommer vi att följa Folkhälsomyndigheternas riktlinjer och rekommendationer så väl i parken som på Vildmarkshotellet. Biljetterna till Halloween släpps redan den 1 september och planeringen är i full gång. Årets Halloween på Kolmården bjuder på flera häftiga nyheter, något som kommer att avslöjas under nästa vecka. Redan nu kan vi dock avslöja att utöver höstlovet (24 oktober-1 november) kommer vi även hålla öppet en hel helg extra, nämligen 17-18 oktober.

- Trots alla utmaningar som corona inneburit har sommaren fallit ganska väl ut. Det märks att många barnfamiljer har efterfrågat säkra och trygga upplevelser tillsammans och det känns viktigt att vi har kunnat hålla öppet när så många andra aktörer tvingats hålla stängt. Nu ser vi fram emot att också kunna bjuda våra besökare på ett riktigt rysmysigt Halloweenfirande och en magisk Sagojul, säger Christine Karmfalk, vd på Kolmården.

För mer information kontakta Annika Troselius, informationschef på Parks and Resorts, på telefon 0708-580050 eller annika.troselius@parksandresorts.com. För pressbilder besök vår Bildbank bilder.parksandresorts.com/kolmarden

Destination Kolmården består av Kolmårdens Djurpark och Vildmarkshotellet. Kolmårdens Djurpark öppnades 1965 och är idag Nordens största djurpark. Vildmarkshotellet är ett 4-stjärnigt möteshotell vid Bråvikens strand som riktar sig till både privatpersoner och företag. Destination Kolmården är en del av Parks and Resorts, Nordens ledande koncern inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland.