Kolmårdenbesöket leder till ökad förståelse för djur

Kolmårdenbesöket leder till ökad förståelse för djur

På uppdrag av Parks and Resorts har Novus genomfört en riksomfattande undersökning för att kartlägga svenskarnas intresse för djur och natur samt deras inställning till djurparkernas syfte. 1 090 svenskar deltog i undersökningen och av resultatet kan man utläsa att det finns en allmän kunskapstörst efter att lära sig mer om djur och natur. Av den grupp svarande som har besökt Kol­mården anger 7 av 10 att deras förståelse för djur och natur har ökat i samband med besöket på Kolmården.

Av den tillfrågade Sverigepanelen svarar 6 av 10 (57 %) att de är intresserade av djur och natur. 2 av 3 (66 %) stimulerar intresset för djur och natur genom att titta på djur- och naturprogram på TV eller läsa naturmagasin. Drygt hälften (54 %) svarar att djurparkens främsta syfte är att förmedla kunskap om djur och natur medan nästan lika många (46 %) tycker att djurparkens främsta syfte är att underhålla/vara en nöjespark. Omkring hälften tycker också att djur­parkerna bör utveckla lärandet om djuren (55 %) samt information om djuren (45 %). Dessa svar sammantaget visaratt det generellt finns ett intresse för att lära mer om djur och natur.

De här resultaten visar att många anser att vi som djurpark har en viktig uppgift när det gäller utbildning och folkbildning, vilket vi på Kolmården håller med om och jobbar mycket med. I somras satsade Kolmården extra mycket på informativa djurvisningar i parken och de var enormt uppskattade. Vi har också en stor utbildningsverksamhet, där tusentals djurintresserade skolelever från förskola till gymnasium varje år kommer till Kolmården för att lära sig mer om djur, säger Lovisa Häggström utbildningschef på Kolmården.

Av de svarande har 3 av 10 (30 %) besökt Kolmården under de senaste två åren. 7 av 10 besökare (69 %) uppger att deras förståelse för djur och deras situation i det vilda har ökat i samband med Kolmårdenbesöket. 3 av 4 (78 %) som besökt Kolmården känner också till att Kolmården arbetar för bevarande av utrotningshotade arter.

Att så många lär sig mer om djur och natur under sitt Kolmårdenbesök är självklart positivt, men vår målsättning är att alla våra gäster ska bli mer medvetna om och engagerade för den biologiska mångfalden under sitt besök på Kolmården, säger Lovisa Häggström utbildningschef på Kolmården.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Novus på uppdrag av upplevelsekoncernen Parks and Resorts där bland annat Kolmårdens Djurpark, Furuviksparken och Aquaria ingår. Kartläggningen genomfördes via webbenkät till medlemmar i Novus Sverigepanel. Urvalet är riksrepresentativt för den svenska allmänheten i åldern 18-79 år. Totalt deltog 1 090 personer i undersökningen med en deltagarfrekvens på 55 %. Fältperioden pågick mellan den 25 juni till den 1 juli 2014.

För mer information om Kolmårdens utbildningsverksamhet
Lovisa Häggström, utbildningschef på Kolmården, 010-708 75 50, lovisa.haggstrom@kolmarden.com

Vid frågor om undersökningen
Tina Landelius, informationsansvarig Parks and Resorts, 010-708 7110, tina.landelius@parksandresorts.com