Kolmårdens Bamseprojekt ger arbete åt lokala entreprenörer

Kolmårdens Bamseprojekt ger arbete åt lokala entreprenörer

Kolmården är mitt uppe i byggnationen av nya Bamses Värld som ska stå klart till Kolmårdens 50-årsjubileum 2015. Ett så stort bygge kräver självklart många entreprenörer och hantverkare och där väljer Kolmården främst lokal arbetskraft.

De olika entreprenörerna består av bland annat byggföretag, markentreprenad, rörmokare och elektriker. Totalt handlar det om 15 000 artbetstimmar.

Flera av de hantverkare vi anlitar till Bamseprojektet har vi ett gott samarbete med sedan flera år tillbaka. När vi jobbar med större byggprojekt känns det naturligtvis extra bra att vi kan bidra med extra arbetstillfällen till företag i vårt närområde, säger Niclas Palmqvist operativ projektledare på Kolmården.

Att genomföra projekt på Kolmården innebär nya utmaningar för entreprenörerna, eftersom de måste visa största respekt för djurvårdarnas dagliga arbete med djuren så att djur och verksamhet inte störs. Inför till exempel sprängningar på byggområdet, där nya Bamses Värld ska ligga, krävdes noggranna planeringar och avstämningar mellan byggentreprenörerna och de som ansvarar för djuren.

Det nya Bamses Värld byggs på en yta om 20 000 m2. Bygget, som startade i januari 2014, beräknas att pågå till premiären av nya Bamses Värld den 1 maj 2015.

Lokala entreprenörer konsulterade till Bamseprojektet:
Hyttans Bygg AB, Kolmården
Svahns Bygg & Entreprenad i Kolmården AB, Kolmården
Rörmokaren i Kolmården AB, Kolmården
Stavsjö Byggkonsult AB, Stavsjö
Hedlund Mät & Beräkning AB, Norrköping
Kvillinge Elektriska AB, Norrköping
Bullervalla AB, Katrineholm
Ekmans Entreprenad AB, Kolmården
Energisk AB, Kolmården

Niclas Palmqvist, operativ projektledare av nya Bamses Värld på Kolmården, 010-708 77 32, niclas.palmqvist@kolmarden.com

För bilder, besök http://bilder.parksandresorts.com/kolmarden/pincollection.jspx?collectionName=%7B06ce1050-b0ff-4de2-b29f-af61891fa1c1%7D