Lärorik semester för djurvårdare på Kolmården

Lärorik semester för djurvårdare på Kolmården

Några djurvårdare från Kolmårdens Djurpark kombinerade sin semester på Bali med en lärorik och inspirerande utbildning om djurens välfärd. Djurvårdarna Therése Höglin, Bianca Wallhager och Johannes Höök är alla eniga om att det är viktigt att vidareutbilda sig för att kunna ta hand om djuren på bästa möjliga sätt.

På Kolmården vidareutbildas djurvårdarna kontinuerligt. Det kan till exempel vara i form av flerdagars­konferenser, föreläsningar på forsknings- och utbildningscentret och utländska besök från de bevarande­projekt Kolmården stödjer. Djurvårdarna Bianca Wallhager, Therése Höglin och Johannes Höök tog det hela ett steg längre då de på eget initiativ passade på att kombinera semestern med en spännande och lärorik djurutbildning.

– Utbildningen ”Animal Training and Enrichment Conference” utfördes på Bali. Budskapet med utbildningskonferensen var djurens välfärd och hur vi som djurvårdare kan jobba för att öka djurens välfärd, berättar Therése Höglin djurvårdare på Kolmårdens Djurpark.

På konferensen gästades de av fyra föreläsare; Steve Martin som har över 40 års erfarenhet av träning av djur, Jon Coe som är anläggningsdesigner, Bernard Harrison som är stor kritiker av dåliga djurparker samt Valerie Hare som är mycket duktig på miljöberikning. På utbildningen gavs det flera exempel på hur djur kan berikas, inte bara med mat och lukt utan även med ljud och rörelser.

– Det finns numera vetenskapliga bevis för att djurens välfärd ökar markant med positiv träning och berikning, det gör att det känns ännu viktigaste att lära sig mer om just detta, säger Bianca Wallhager som nyligen avslutat ett vikariat som djurvårdare på Kolmårdens Djurpark.

– Genom forskning och iakttagelser blir kunskapen om djur mer och mer omfattande för varje år som går. Kunskap är det viktigaste vi har i omhändertagandet av såväl djurparksdjur som djur i det vilda. Det hjälper oss att förstå vad de behöver för att kunna leva och vara välmående. Som djurvårdare är det därför otroligt viktigt att ständigt vidareutbildas och byta erfarenheter och idéer med andra djurvårdare, forskare och experter runt om i världen.Att åka på sådana här konferenser är verkligen en energikick, säger Therése Höglin djurvårdare på Kolmårdens Djurpark.

Mer information
Therése Höglin, djurvårdare på Kolmårdens Djurpark, 010-708 75 78, therese.hoglin@kolmarden.com

Besök http://bilder.parksandresorts.com/nedladdning/pincollection.jspx?collectionName=%7B93af3028-36fa-45dc-854b-06bcac78e6d8%7D