Lille Skutt och Skalman sökes för Bamseuppdrag på Kolmården

Lille Skutt och Skalman sökes för Bamseuppdrag på Kolmården

Den 1 maj öppnar Kolmården för säsongen. Redan nu inleds rekryteringen av parkens värdefulla säsongsmedarbetare. Förutom de vanligt återkommande tjänsterna, som innebär allt från parkvärdar och djurvårdare till berg- och dalbaneförare och hotellpersonal, söker Kolmår­den i år även efter medarbetare till nya tjänster i Bamses Värld, årets stora nyhet. Totalt ska ca 450 säsongstjänster tillsättas.

Den stora rekryteringsprocessen inför sommarens säsong på Kolmården har nu inletts. Parken söker efter ett stort antal medarbetare och i år ska 30 helt nya tjänster tillsättas i Bamses Värld, en av de största satsningarna i Kolmårdens historia. Sagovärlden, som byggs från grunden och omfattar ca 20 000 kvm naturyta, består av helt nya parkmiljöer med åkattraktioner och hus från berättelserna om Bamse och hans vänner.

– Det finns många roliga sommarjobb att söka på Kolmården och alla bidrar på olika sätt till våra besökares upp­levelse. I år rekryterar vi medarbetare till flera nya tjänster som ska ge liv åt figurer som Bamse, Lille Skutt och Skalman i det nya Bamses Värld. Men vi söker även efter hotell- och restaurang­personal, attraktionstekniker och djurvårdare. Rekryteringen har börjat, så det är absolut dags att söka nu, säger Veronica Fors, HR-chef på Kolmården.

Kolmården söker efter engagerade medarbetare
Vid rekrytering till Kolmården är det inte de sökandes CV som ligger till grund för urvalet. Urvalet görs istället utifrån engagemangsnivå. Arbetssökanden som uppfyller grundkraven möts av ett situationsanpassat servicetest. Service­testet, som är unikt i sitt slag i Skandinavien, ger de sökanden möjlighet att känna på yrket redan under ansök­nings­processen. Erbjuds man anställning får man en introduktion och den utbildning som krävs för jobbet, både en praktisk utbildning samt en serviceutbildning. Eftersom merparten av de säsongsanställda är under 25 år, fungerar rekryteringen, introduktionen och serviceutbildningen som ett första möte med arbetslivet och fyller därför en viktig funktion.

Kolmården är en stor ungdomsarbetsgivare i regionen och för många ungdomar fungerar vi som en arbetslivs­skola. Ett jobb hos oss är en möjlighet att närma sig arbetslivet i en unik arbetsmiljö med förutsättningar att lyckas, fortsätter Veronica Fors.

De aktuella tjänsterna finns att söka på karriärsidan på www.parksandresorts.com.

Veronica Fors, HR-chef på Kolmården, 010-708 75 13, veronica.fors@kolmarden.com.

För bilder, besök http://bilder.parksandresorts.com/kolmarden.