Ny åkattraktion när Kolmården firar Bamse 50 år.

Ny åkattraktion när Kolmården firar Bamse 50 år.

I år följer Kolmården upp förra årets dundersuccé Bamses Värld med att fira Bamses 50-års jubileum. Bland annat bjuder Skalman på en helt ny uppfinning och åkattraktion; Skalmans Luftballonger.

Skalmans Luftballonger är det senaste tillskottet i Bamses egna åkattraktioner, där man sitter i korgar likt en luftballong i en lagom läskig åktur ovanför marken. Tillsammans med attraktionerna Godiståget, Viktoria, Skalmans bilar och Honungsburkarna får åkattraktionerna nu en större plats inne i Bamses Värld på Kolmården.

- Att kunna toppa förra årets succé med över 720 000 besökare med en ny attraktion är självklart eftersom vi vill fira att Bamse fyller 50-år. Skalmans luftballonger blir ett bra komplement till våra tidigare åkattraktioner och förhoppningsvis en åktur som alla barn kommer att älska. Självklart finns Bamse och hans vänner på plats under hela säsongen för att skapa oförglömliga möten med barnen, säger Mattias Zingmark, marknadschef på Kolmården.

Bamse 50 år1966 skapade Rune Andréasson Bamse, Lille Skutt, Skalman och de andra karaktärerna. Det som från början var en seriestrip blev sju år senare tidningen Bamse som lästs och älskats av flera generationer och som fortfarande är lika omtyckt.

Om Bamses Värld 2015 öppnade nya Bamses Värld mitt på Kolmården – ett 20 000 kvadratmeter stor sagovärld fylld med aktivi­teter för barn och vuxna i alla åldrar. I centrum står helhetsupplevelsen: Sagolika möten med Bamse och hans vänner, åkattraktioner, karaktärernas hus och vattenlekplatsen. Här kan besökaren promenera genom staden Småköping och se liveshower på Amfiteatern, luncha på Farmors legendariska pannkakor och köttbullar och handla godis i Katta Los godisaffär.

För ytterligare information, kontakta: Mattias Zingmark, marknadschef Kolmården, 010-708 75 39, mattias.zingmark@kolmården.com

Se filmen på http://we.tl/eFT8P5SAGh

Ladda ner pressbilder på http://www.kolmarden.com/mediabank