NYTT BESÖKSREKORD PÅ KOLMÅRDEN

NYTT BESÖKSREKORD PÅ KOLMÅRDEN

Söndagen den 15 december stängde Kolmården sina portar för året. Efter att sista gästen passerat genom grinden konstaterades att parken slagit historiskt besöksrekord. Sedan premiären i april har 737 818 gäster besökt parken, 10 000 fler än under succésäsongen 2016.

Det har varit en säsong av idel rekord för Kolmården. Inför säsongen hade rekordmånga årskort sålts, sedan följde en säsong där besöksrekord slogs under både ”Påsk med Bamse” och Halloween. När Kolmården i söndags stängde sina portar och året summerades kunde man konstatera att parken besökts av 737 818 gäster, 10 000 fler än under succésåret 2016. Det innebär ett nytt historiskt besöksrekord!

- Det är fantastiskt roligt att intresset för Kolmården är så stort. Det växande antalet besökare ger oss både möjlighet och självförtroende att fortsätta utveckla parken och ytterligare stärka vårt bevarandearbete för utrotningshotade djur, säger Christine Karmfalk, vd på Kolmården.

Som ett led i bevarandearbetet lanserades Kolmården Foundation i samband med Animal Aid Day den 1 maj. Kolmården Foundation bidrar till bevarandeprojekt över hela världen. Stiftelsen finaniserar projekt som bland annat syftar till att återställa naturen, utbilda lokalbefolkningen och förhindra tjuvjakt.

- Tack vare våra besökare kommer vi nu kunna göra ännu mer för ännu fler djur, säger Christine.

Kolmården slår åter upp sina portar den 10 april och bjuder då in till ett mysigt påskfirande med Bamse och hans vänner. Sedan väntar en säsong med många spännande nyheter; bland annat en helt ny Bamseteater och nya delfinföreställningen HOPE som syftar till att sprida kunskap om de hot som många djurarter ställs inför idag samtidigt som man vill väcka engagemang för djur och natur.

För mer information kontakta Annika Troselius, informationschef på Parks and Resorts, på telefon 0708-580050 eller annika.troselius@parksandresorts.com. För pressbilder besök vår Bildbank bilder.parksandresorts.com/kolmarden

Destination Kolmården består av Kolmårdens Djurpark och Vildmarkshotellet. Kolmårdens Djurpark öppnades 1965 och är idag Nordens största djurpark. Vildmarkshotellet är ett 4-stjärnigt möteshotell vid Bråvikens strand som riktar sig till både privatpersoner och företag. Destination Kolmården är en del av Parks and Resorts, Nordens ledande koncern inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland.

Annika Troselius

Presskontakt Informationschef Parks and Resorts 010-708 91 50

Pressjour

Destination Kolmården består av Kolmårdens Djurpark och Vildmarkshotellet. Kolmårdens Djurpark öppnades 1965 och är idag Nordens största djurpark. En av de bärande idéerna på Kolmården är att vara en upplevelsepark med en mängd upplevelser för en bred målgrupp. På Kolmården står djuren i centrum i syfte att öka engagemang och kännedom om djurens liv och förutsättningar. Kolmården stödjer även projekt för utrotningshotade djur, bedriver egen forskning och är en utbildningsresurs för Sveriges skolor.
Vildmarkshotellet är ett 4-stjärnigt hotell vid Bråvikens strand för både privatpersoner och företag. Hotellet har 211 rum, två restauranger, bad-, spa- & relaxavdelning, konferensavdelning samt en barnavdelning med lekrum. Kolmården är en del av Parks and Resorts Scandinavia, Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland.