Premiär av Bamses Värld och 50-årsutställning

Premiär av Bamses Värld och 50-årsutställning

Den 1 maj är det säsongspremiär på Kolmården, Nordens största djurpark. Parken firar 50 år och investerar drygt 80 miljoner kronor. Barnen står i fokus för Kolmårdens jubileumsår då ett nytt sagoland har byggts upp med fem nya attraktioner, serveringar, butiker, lyckohjul och spel.

Bamses Värld blir placerat på en central plats mitt i hjärtat av Kolmården. Det är här barnen kommer att kunna hälsa på, uppleva och krama Bamse och alla hans vänner.

--- Vi är både stolta och förväntansfulla. Med årets nyhet har vi har valt att fokusera på Kolmårdens verkliga favoritgäster, det vill säga barnen. Projektet Bamses Värld har innehållit mycket lekfullhet, hjärta och kreativitet --- därför ska det bli otroligt roligt att nu få hälsa nya och äldre generationer gäster välkomna till årets säsong, säger Mattias Zingmark marknadschef på Kolmården.

Utöver det nya Bamses Värld byggs även Kolmårdens schimpansanläggning om till en härlig plats intill Aparium. Den blir klar lagom till midsommar. Vid vår primatanläggning kan gästerna se såväl schimpanser, gorillor som gibboner.

Jubileumsutställning
I Lo-huset, som ligger strax efter huvudentrén, kan besökarna se en utställning om Kolmårdens första 50 år. I en samling historiebilder visas en del av Kolmårdens höjdpunkter och händelser genom tiderna. Det blir en nostalgitripp som generationer kommer att känna igen sig i.

Förutom bilder från Kolmården historia får besökarna även ta del av Kolmårdens och övriga djurparkers bevarandearbete runt om i världen. Allt med syftet att inspirera barn och vuxna i djur- och naturfrågor.

--- Det är mycket som ha hänt under de 50 år som gått sedan djurparken öppnade 1965. Vi är stolta över vår rika och spännande historia som vi nu jubileumsåret till ära får dela med oss av till våra gäster, säger Mattias Zingmark marknadschef på Kolmården.

Kolmården håller öppet sommarsäsongen till 27 september. Säsongen avslutas med Kolmårdens uppskattade Halloweenfirande sista helgen i oktober.

Mattias Zingmark, marknadschef på Kolmården, mattias.zingmark@kolmarden.com, 010-708 75 39.

Besök http://www.kolmarden.com/mediabank