Andreas Fahlman, blivande forskningschef på Kolmården

Professor Andreas Fahlman blir ny forskningschef på Kolmården

Den internationellt välrenommerade marinbiologen och forskaren Andreas Fahlman blir från och med 13 december ny forskningschef på Kolmårdens Djurpark. Andreas Fahlman har både forskat och föreläst internationellt kring marina däggdjur samt publicerat fler än 110 vetenskapliga artiklar.

Sedan januari har Kolmården letat med ljus och lykta efter rätt person att axla rollen som forskningschef på djurparken sedan tidigare forskningschef Mats Amundin gått i pension. Nu är sökandet över, då den internationellt välmeriterade professor Andreas Fahlman har tackat ja till tjänsten. Andreas Fahlman, ursprungligen ifrån Härnösand, utbildade sig till marinbiolog på Hawaii, tog en PhD i biologi på Carleton University i Ottawa och har bedrivit forskning och fältstudier i så väl USA och Sydamerika som Europa och Afrika. Hans forskning har bland annat fokuserat på marina däggdjur, deras lungfunktioner och förmåga att kontrollera hjärtrytmen när de dyker djupt. Han har som lektor på Texas A&M University både bedrivit forskning, föreläst och publicerat fler än 110 vetenskapliga artiklar. De senaste fem åren har Andreas jobbat som senior forskare på Oceanografics forskningsstiftelse i Spanien.

– Vi är så glada över att just Andreas Fahlman kliver in som forskningschef på Kolmården. Han har en lång och gedigen erfarenhet som forskare med erfarenhet av att forska inom djurparksvärlden vilket kommer utveckla Kolmårdens viktiga arbete ännu mer, till gagn för djur och natur över hela världen. Som Kolmårdens nya forskningschef kommer Andreas bland annat att driva både befintliga och nya forskningsprojekt på Kolmården, samt följa upp och granska alla de bevarandeprojekt vi har i vår stiftelse Kolmården Foundation. Andreas kommer även vara adjungerad professor vid Linköpings universitet samt ansvara för den del av mastersutbildningen i biologi som genomförs av Kolmården på uppdrag av Linköpings universitet. Det är fantastiskt och spännande att Andreas nu blir en del av vårt team, säger Christine Karmfalk, vd på Kolmården.

– Rekryteringen av Andreas Fahlman är mycket glädjande och vi ser fram emot ett gott samarbete med både Andreas och Kolmårdens Djurpark. Andreas tillför en mycket spännande och unik kompetens som har alla förutsättningar att berika vår forskning men också flera av de utbildningar som vi erbjuder, säger Jan-Ingvar Jönsson, styrelseledamot i Kolmården Foundation och rektor vid Linköpings universitet.

– Många av alla de nuvarande och framtida forskningsarbeten som bedrivs på djurparker är otroligt viktiga för bevarandet av djur och natur i det vilda. Bland annat har forskning i djurparker och akvarier gett oss ökad förståelse för olika arters energiförbrukning, vilket är avgörande för att kunna förstå hur mycket mat dessa hotade djur behöver för att överleva, vilket i sig är grunden för att effektivt kunna skydda djuren mot klimatförändringar. Och den explosion av nya mätningsinstrument som utvecklas inom medicinsk teknologi måste också genomgå kalibrerings- och bekräftelsestudier innan man kan lita på resultaten ifrån dessa mätinstrument. Detta kan bäst göras i djurparker och akvarier där mätningarna kan göras under kontrollerade förhållanden. Kolmården, under Mats Amundins ledning, har i decennier varit en världsledande referens inom forskning om bevarande av djurarter och detta kommer vi att fortsätta med i samarbete med Linköpings universitet och internationella forskningskollegor, säger Andreas Fahlman, blivande forskningschef på Kolmården.

För mer information kontakta Annika Troselius, informationschef på Parks and Resorts, på telefon 0708-580050 eller annika.troselius@parksandresorts.com. För pressbilder besök vår Bildbank http://bilder.parksandresorts.com/kolmarden

Destination Kolmården består av Kolmårdens Djurpark och Vildmarkshotellet. Kolmårdens Djurpark öppnades 1965 och är idag Nordens största djurpark. Vildmarkshotellet är ett 4-stjärnigt möteshotell vid Bråvikens strand som riktar sig till både privatpersoner och företag. Destination Kolmården är en del av Parks and Resorts, Nordens ledande koncern inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland.