Rekordsumma till Kolmården Foundation - nu ska fler bevarandeprojekt stöttas

Rekordsumma till Kolmården Foundation - nu ska fler bevarandeprojekt stöttas

Kolmårdens insamlingsstiftelse Kolmården Foundation har fått in hela 850 000 kr i donationer från djurparkens gäster, privatpersoner och företag under 2021 - en rekordsumma. Utöver de insamlade medlen donerar Kolmården även 1 miljon till stiftelsen. Tack vare årets stora summa på totalt 1 850 000 kronor har vi nu möjlighet att stötta fler bevarandeprojekt för hotade djur och arbetet med att välja ut dem har redan påbörjats.

Under 2021 har insamlingsstiftelsen Kolmården Foundation fått in hela 850 000 kr i donationer från djurparkens gäster, privatpersoner och företag. Utöver det skänker Kolmården även 1 miljon till stiftelsen, vilket innebär att de totala insamlade medlen blir en rekordstor summa på 1 850 000 kr. Utöver de 10 bevarandeprojekt vi redan donerar pengar till har vi därför i år möjlighet att hjälpa ännu fler hotade djur genom att stötta fler bevarandeprojekt. Arbetet med att välja ut de nya projekten har redan inletts och beslut ska fattas senare i vår.

– Våra viktigaste uppdrag som djurpark är utbildning, forskning och bevarande. Därför är jag så tacksam över att vi i år fått in mer pengar än någonsin till vår stiftelse Kolmården Foundation. Tack vare alla våra gäster som kommer till oss och företag och privatpersoner som skänkt pengar har vi nu möjlighet att utöka vårt bevarandearbete och hjälpa ännu fler hotade djur i det vilda, säger Christine Karmfalk, vd på Kolmården.

För mer information kontakta Annika Troselius, informationschef på Parks and Resorts, på telefon 0708-580050 eller annika.troselius@parksandresorts.com. För pressbilder besök vår Bildbank https://mediabank.parksandresorts.com/

Kolmården Foundation

Under 2021 samlade Kolmården Foundation totalt in 1 850 000 kr (2020: 740 000 kr) och stöttar hittills följande bevarandeprojekt:

The Lowland Tapir Conservation Initiative
– skyddar tapirer och deras habitat i Brasilien som bland annat är hårt utsatta av skogsbränder.
Soldatara – jobbar med bevarandearbete och skogsplantering i Mexico.
BirdsRussia – jobbar med bevarande och forskning kring jättehavsörnar.
Red Panda Network – Skyddar och bevarar den röda pandan och dess habitat i Nepal.
Phoenix Found – skyddar och bevarar amurtigrar i Ryssland.
Snow Leopard Trust – skyddar och bevarar snöleoparderna i Mongoliet.
Marwell Wildlife – skyddar och bevarar grevyzebrorna i Kenya.
Project Ngulia – skyddar och bevarar spetsnoshörningarna i Kenya.
Wildlife Conservation Society Nigeria – skyddar och bevarar Cross river-gorillan samt Nigeria-Kamerun-schimpanser i Nigeria.
Mabula Project – skyddar och bevarar marknäshornsfågeln i Sydafrika.