Springande barn på Kolmården räddar världens djur

Springande barn på Kolmården räddar världens djur

Lördagen den 9 augusti arrangeras Glassens dag på Kolmården. Dagens huvudaktivitet är löplopp för barn där varje barn som går i mål får glass och diplom samt 20 kr att skänka till valfritt bevarandeprojekt inom ramen för Kolmårdens Insamlingsstiftelses (KIS) verksamhet.

Glassens dag hålls i Marine World på Kolmården och det är alltså där löploppen, som startar varje halvtimma, kommer att hållas. Med och springer i varje lopp är också den kända GB-gubben Clovve som har varit en svensk glassikon och glädjespridare sedan 1965. Alla barn som går i mål får en glass. De får också ett diplom samt 20 kr att skänka till valfritt bevarandeprojekt inom ramen för Kolmårdens Insamlingsstiftelses (KIS) verksamhet. Pengarna som barnen samlar in till KIS, skänks av Kolmårdens Djurpark.

– Vi vill inspirera barn och vuxna till ett livslångt engagemang för djur och natur. Med Glassens dag, där Kolmårdens Djurpark skänker 20 kr per barn som genomfört löploppet i Marine World till KIS, vill vi på ett lekfullt sätt lyfta den viktiga frågan att alla behöver hjälpas åt i bevarandet av hotade djurarter, säger Mats Olsson VD på Kolmården.

Kolmårdens Insamlingsstiftelse (KIS) arbetar för en långsiktig och utvecklande naturvård, genom samarbeten och finansiella stöd till väl utvalda organisationer runt om i världen. Några av de bevarandeprojekt som KIS stödjer rör djur som tiger, snöleopard, afrikanska vildhund och gorilla. Mer information om KIS och de olika bevarandeprojekten hittar du på www.stiftelsenkolmarden.se.

Aktiviteterna under "Glassens dag" kostar inget extra utan ingår i parkens ordinarie entrépris. Djurparkens öppettider 9 augusti: 10.00–18.00.

Mats Olsson, VD på Kolmården och styrelseledamot i KIS, 010-708 75 20, mats.olsson@kolmarden.com
Erika Josefsson, arbetsledare barnaktiviteter på Kolmården, 010-708 77 15, erika.josefsson@kolmarden.com

För bilder, besök http://bilder.parksandresorts.com/kolmarden/pincollection.jspx?collectionName=%7B763c538e-85e7-4d63-99b0-33690dabe6ae%7D