Tänder i fokus då elever besökte Kolmården

Tänder i fokus då elever besökte Kolmården

Den 4 september besöktes Kolmårdens Djurpark av 102 Sörmlandselever. Eleverna vann tävlingen Gaddarna som anordnats av Folktandvården i Sörmland och idag belönades vinnarna med ett besök på Kolmården med ett specialprogram där eleverna får lära sig mer om tänder hos olika djurarter.

Dagen på Kolmården innehöll många spännande möten med några av världens växt-, all- och köttätare där eleverna bl a fick lära sig om olika strategier att fånga, leta och bearbeta mat med tänderna. I Kolosseum möttes klasserna av de största landlevande växtätarna (elefanterna) och vid Barnens Lantgård fick de klappa getter och lära sig skillnaden mellan idisslare och övriga växtätare.
Även rovdjuren besöktes under dagen.

Att eleverna får göra kopplingen mellan sina egna tänder och djurens och samtidigt lära sig en hel del, är en rolig och intressant vinkling. Vi skulle gärna se att fler än Folktandvården Sörmland fick upp ögonen för hur enkelt det är att förena nytta med nöje. Vi vill gärna lära ut mer om djurens tänder till fler elever, säger Lovisa Häggström, tf Utbildningschef på Kolmårdens Djurpark.

132 skolklasser i årskurs 1, 4, 7 och grundsärskolan deltog i Gaddarna som gick ut på att avhålla sig från godis under två sammanhängande veckor och att borsta tänderna morgon och kväll. Dagbok från
tävlingsveckorna skickades tillsammans med en motivering om varför just deras klass skulle få åka till Kolmården in till tävlingsarrangören Folktandvården Sörmland.

Klass 4 på Ärlaskolan i Eskilstuna, klass 7 på friskolan Asken i Strängnäs, klass 1 på Gripsholms­skolan i Mariefred, och en särskoleklass på Långsätterskolan i Nyköping, vann årets bitigaste tävling.

– Gaddarna är en del i vårt förebyggande arbete för alla barns tandhälsa. Undersökningar visar att barn med dåliga tänder ofta har det livet ut, därför är det viktigt att sätta in resurser tidigt, säger Kajsa Palmblad, ansvarig för skolverksamheten på Folktandvården Sörmland.

Kajsa Palmblad, ansvarig för skolverksamheten på Folktandvården Sörmland, 0155-24 59 66
Lovisa Häggström tf Utbildningschef på Kolmårdens Djurpark, 010-708 75 50, lovisa.haggstrom@kolmarden.com

Besök, http://kolmarden.qbank.se/v2.6/mb.php?h=8d92889f31b46960be6b2bdb6a1f3a49
Ange pinkod: Gaddarna2013