Takin och vildsvin - nytillskott på Kolmården i år

Takin och vildsvin - nytillskott på Kolmården i år

I sommar får besökare på Kolmården stifta bekantskap med några nya arter, nämligen takin och vildsvin. Dessa djur är nya tillskott på Kolmården i år.

– Människan har nyttjat djur i tusentals år för olika syften och ändamål. På Kolmården använder vi dem i ett folk­bil­dan­de och naturvårdande sammanhang, samtidigt som vi vill bidra med spännande och intressanta djurupplevelser. Vår förhoppning är att alla besökare vet mer när de lämnar parken än när de kom och tack vara de senaste tillskotten kan besökarna nu även få mer kunskap om just takin och vildsvin, säger Thomas Lind djursamordnare på Kolmården.

Takin, eller oxgems som den ibland kallas, har en grov kroppsbyggnad och liknar mer ett nötkreatur än ett getdjur. Djuret anses ibland som myskoxens närmaste släkting, men den är närmast släkt med får. Takin lever i bergsregioner öster om Himalaya med ett utbredningsområde som sträcker sig över nordöstra Indien, Bhutan, norra Burma samt syd­västra Kina. På sommaren betar takin örtrika ängar på de höga höjderna i Himalaya och när vintern närmar sig van­drar de ner längs sluttningarna för att hitta föda. Takin äter gärna blad och för att nå upp i träden ställer de sig på bak­benen. Den tjocka pälsen och ett oljigt sekret skyddar djuren från kyla och väta. Det största hotet för takin är minska­de levnadsområden samt av jakt. IUCN listar arten som sårbar och två av de fyra underarter är starkt hotade.

Vildsvin är skygga och har dålig syn, men bra hörsel och extremt bra luktsinne. De kan upptäcka människor på långt håll och håller sig då helst undan. De ses sällan i dagsljus och även om de idag är omtalade är det många som aldrig har sett dem. Spåren de lämnar efter sig är däremot lättare att upptäcka. De bökar i marken i jakt på ätbara växtdelar, skrubbar sig mot träd och sölar sig i lergropar. I vissa områden leder deras aktivitet till skador på träd och grödor, men bökandet gynnar också spridningen av många växtarter. De första vildsvinen invandrade till Sverige efter den se­n­aste istiden för 8 000-10 000 år sedan, men de blev vanliga först när riktiga skogar vuxit upp. Efter tvåhundra års frånvaro är vildsvinen nu åter tillbaka i de svenska skogarna.

Fakta om takin (Budorcas taxicolor)
Ordning: Partåiga hovdjur
Familj: Slidhornsdjur
Livsmiljö: Berg, blandskog
Levnadssätt: Flock
Vikt: 150-350 kg
Föda: Sly, blad, örter
Dräktig: 7 månader
Antal ungar: 1/kull
Livslängd: 15 år
Hotstatus: Sårbar

Fakta om vildsvin (Sus scrofa)Ordning:
Partåiga hovdjur
Familj: Svindjur
Livsmiljö: Skog, brukslandskap
Levnadssätt: Flock
Vikt: hane 250 kg, hona 70-140 kg
Föda: Allätare, främst växter
Dräktig: 3,5-4 månader
Antal ungar: 5-9/kull
Livslängd: 10-15 år
Hotstatus: Livskraftig

Thomas Lind, djursamordnare på Kolmården, 010-708 75 76, thomas.lind@kolmarden.com.

Besök, http://bilder.parksandresorts.com/kolmarden/pincollection.jspx?collectionName=%7B2f2e500c-422a-43c8-9889-005b6be1c4b7%7D