KOMMANDO OCH IDNODE GÅR SAMMAN OCH BLIR EN LEDANDE CYBER-SÄKERHETSAKTÖR

Det norska cybersecurity-företaget Kommando, ledande leverantör av lösningar för privilegierad åtkomstkontroll i Norden, ansluter sig till svenska IDNode, ett företag med en stark och kompletterande professionell kompetens inom cybersäkerhet och åtkomstkontroll. Bakgrunden till fusionen är en stark och växande efterfrågan på cybersecurity-lösningar och önskan om att etablera en stark nordisk professionell aktör med lokala resurser.

Kommando har en ledande position inom cybersäkerhet och levererar sina tjänster till stora företag som har dom mest krävande cybersäkerhets-utmaningarna i Norge. Säkerhetsincidenter hos kunder, norska och internationella organisationer och företag har skapat ett behov för en kompetensmiljö som ser säkerheten som helhet och kan leverera lokal expertis.

IDNode har samma värderingar och fokus som Kommando, med ett starkt fokus att bygga en ledande professionell kompetens inom cybersäkerhet och åtkomsthantering. Företaget har tagit en tydlig position hos sina kunder som är dom största företagen i Sverige och bygger på experter med lång erfarenhet och stark kompetens.

VD Marius Brekke beskriver den position som Kommando har tagit i Norden som det ledande företaget inom området privilegierad åtkomstkontroll (PAM), med kunder främst i Norge och Danmark. En ambition att växa på den svenska marknaden har varit planerat och detta kan nu realiseras genom fusionen med IDNode.

Tidigare ordförande i IDNode Bengt Rodung beskriver Kommando som ett företag som har bevisat hur man bygger långsiktiga kund- och partnerrelationer som passar IDNodes ambitioner för den svenska marknaden. Investerare och anställda i IDNode blir alla delägare i Kommando AS

Efter transaktionen heter företaget Kommando, med huvudkontor i Oslo i tillägg till kontor i Stockholm och Göteborg. Företaget har lyckats attrahera flera nya kompetenta och tekniskt duktiga medarbetare under 2019, samtidigt som man haft en stark försäljningstillväxt och god lönsamhet. Företaget har en bra ekonomi och en stark bankrelation som har bidragit till transaktionens slutförande. Företaget räknar med en fortfarande stark utveckling 2020, drivet av starka kundrelationer och ökad efterfrågan på företagets lösningar och tjänster.

--------------------------------

2020/01/23