Årskrönika 2021

Årskrönika 2021

2021 har minst sagt varit ett händelserikt år. Trots att året fortsatt varit präglat av pandemin har Kommersiella Fastigheter haft ett mycket spännande och intensivt år med många nya uppdrag och avslutade affärer samt nya tillskott till vårt team. Vi avslutar ett mycket framgångsrikt år och öppnar dörren till ett nytt spännande kapitel i vår tillväxtresa!

Året lider mot sitt slut och vi ser med glädje tillbaka på 2021. Fastighetsmarknaden har visat styrka och fortsatt god tillväxt. Transaktionsmarkanden 2020 omsatte totalt ca 209 miljarder SEK vilket är näst högsta noteringen någonsin. Redan tre kvartal in i 2021, uppgick transaktionsvolymen på den svenska fastighetsmarknaden till 242 miljarder SEK. Därmed är förra årets totalvolym redan slaget. 2021 kommer att gå till historien som ett rekordår för fastighetsmarknaden.

Vi kan inte undgå att det har varit ett helt otroligt år, dels för marknaden, dels för oss som bolag.
Marknaden accelererade in i 2021 och så gjorde även vi. Under året har vi haft nöjet att vara delaktiga i flera affärer inom samtliga fastighetssegment. Det är ett högt tryck på de flesta fastighetssektorer, men det är vissa geografiska områden som är mer eftertraktade än andra.

2021 inledde vi med två stora transaktioner i Borås. Dels Dalsjöfors Företagspark innehållande industribyggnader med en total LOA om ca 25 000 kvm. Dels en centralt belägen kontorsfastighet om 3601 kvm med en byggrätt för bostäder om 2000 kvm BTA. Vi fick under hösten i uppdrag av Göteborgs Stad att sälja tre obebyggda fastigheter, varav en kontorsbyggrätt om ca 2000 kvm BTA i Klippan till ett pris motsvarande ca 15 000 kr/m2 BTA.

Som vi nämnde tidigare i år, bidrar den ökade e-handeln till att fler fastighetsaktörer söker sig till mer logistiktäta områden som Göteborg, Jönköping, Helsingborg och Borås. Vi har genomfört ett flertal transaktioner inom lager och logistik under det gångna året. Vi genomförde till exempel två transaktioner i Viared med en sammanlagd LOA om 7 526 kvm. Båda fastigheterna är belägna med ett utmärkt logistikläge invid R40, ett av skälen till att allt fler nationella fastighetsaktörer väljer att etablera sig på Boråsmarkanden.

Kommersiella Fastigheter var även säljarens rådgivare när Fastighetsbolaget Revelop förvärvade två lager- och industrifastigheter i Göteborg, i Bäckebol och Arendal. Med förvärven utökade Revelop sin fastighetsportfölj med ca 9 300 kvm.

För att nämna ytterligare en riktigt rolig affär, så hade vi nöjet att vara säljarens rådgivare när Fastator förvärvade en mycket fint förvaltad kommersiell fastighet, samt två ytterligare byggrätter i Helsingborg.

KF Väst med Niklas Wählisch och Bengt-Åke Harrysson har genom sitt bolag, H&W Kommersiella fastigheter AB, (veckan innan Julafton!), även förvärvat Kommersiella fastigheter MGS AB (KF MGS). KF MGS driver sedan 2018 kommersiell fastighetsförmedling genom varumärket ”Kommersiella fastigheter” och är formell franchisegivare till franchisetagare runt om i landet.

”Vi har sedan 2018 varit franchisetagare i västra Sverige. Under åren har vi utvecklats mycket positivt och har som ambition att växa ytterligare. Nu får vi möjlighet att utveckla vårt koncept i hela landet och därmed stärka vår position på den svenska transaktionsmarknaden”, säger Bengt-Åke Harrysson.

Kommersiella fastigheter (KF) och Företagsförmedlingen (FF) kommer således från 1 februari 2022 att vara separerade strikt legalt men har som en del av uppgörelsen tecknat ett långsiktigt samarbetsavtal. Samarbetsavtalet innebär att vi fortsätter verka och uppträda tillsammans såväl internt som extern under gemensam logotype med syftet att hjälpa våra respektive uppdragsgivare.

Vi är helt unika i marknaden genom att kunna erbjuda våra uppdragsgivare kvalificerad rådgivning för såväl överlåtelser av rörelsedrivande företag som kommersiella fastigheter.

Kommersiella Fastigheter genomgår just nu ett stort skifte. Under året har vi rekryterat nya kompetenser till vårt team, som kommer att utgöra en viktig roll för vår fortsatta tillväxtresa. Under året anställdes en marknadsansvarig och en analytiker.

”Vi vill ligga i framkant med vår kommunikation och marknadsföring för att kunna leverera bra resultat till våra kunder. Som ett naturligt led i vår tillväxt, vill vi även ta vår digitala kommunikation till nästa nivå. Att kommunicera och synas digitalt är idag viktigare än någonsin”, säger Niklas Wählisch.

Under Q1 på det kommande året kommer vi att kunna presentera flera nya intressanta objekt till salu, bland annat ett stort markområde beläget i Västra Sverige. Markområdet är avsedd för bostadsbebyggelse och kommer att utgöra en helt ny stadsdel med närhet till pendeltågsstation.

Vi kommer även att kunna presentera en central kontorsfastighet i Stockholm om 2 430 kvm LOA. Detta stämmer väl in med vår satsning där Robert Treutiger kommer överta rollen såsom verksamhetsansvarig i Stockholmsregionen.

Vi vill därmed önska alla våra kunder och samarbetspartners en God Fortsättning och ett riktigt Gott Nytt År. Vi ses 2022!