Kommersiella Fastigheter förmedlar historisk industrifastighet i Skellefteå

Kommersiella Fastigheter förmedlar historisk industrifastighet i Skellefteå

Kommersiella Fastigheter var säljarens rådgivare vid försäljning av en historisk industrifastighet i Ersmark, strax norr om Skellefteå. Fastigheten har en total LOA om ca 22 000 kvm med stora utvecklingsmöjligheter.

Förvärvet är en bolagsöverlåtelse som innefattar fastigheten Ersmark 73:1 samt några mindre tomter i anknytning. Fastigheten på den passande adressen Fabriksvägen 3 i Ersmark är en historisk industribyggnad och redan på 1930-talet etablerades Skellefteå Gummifabrik AB i lokalerna. Fram till 2020-talet fortsatte tillverkningen av vulkaniserat gummi.

Markarealen uppgår till ca 105 000 m2 och lokalytan uppgår till ca 22 000 m2 fördelat på fem byggnader.

”Det känns väldigt bra för orten att efter en invecklad process hitta rätt köpare som har för avsikt att vidareutveckla fastigheten och skapa förutsättningar för fortsatt företagande. Det blev ett lyckat resultat för alla inblandade parter," säger Sandra Hägg, transaktionsrådgivare på Kommersiella Fastigheter

Ny ägare är en privat aktör.

Transaktionsrådgivare i affären var Sandra Hägg och Jörgen Munter.