Kommersiella Fastigheter var säljarens rådgivare vid försäljningen av centralt belägen kommersiell byggrätt i Göteborg

Pressmeddelande -

Kommersiella Fastigheter har agerat säljrådgivare åt Västprojekt Ringön AB som har avyttrat tomträtten till Fastigheten Tingstadsvassen 24:8 genom en bolagsöverlåtelse. Tomtarealen uppgår till 3 187 m2 med en byggrätt om totalt 4600 m2 BTA. Fastighetens tidigare byggnad brann ner till grunden 2021 och nytt bygglov beviljades under samma år, vilket medger en BYA om 2 991 m2 och en byggnadshöjd om ca 12 meter.

Köpare är Daloc. ”Vi är mycket glada att få möjlighet att förvärva tomträtten på Ringön, som förstärker vår långsiktiga etablering i Göteborg. Ur Dalockoncernens perspektiv ser jag stora möjligheter till kundnytta genom effektivare logistik och ökad närhet till våra kunder”, säger Fredrik Silverstrand, Dalocs ägare och koncernchef.

"Vi kommer inleda projekteringen av en fastighet som kommer att ge plats för både kontor, showroom och lager. Vårt dotterbolag Secor har varit etablerat i Göteborg under lång tid, men våra nuvarande lokaler räcker inte längre till för våra behov. Genom detta projekt kommer vi kunna utöka Dalocs närvaro i Göteborgsområdet och samtidigt skapa möjligheten att samla båda våra verksamheter under ett och samma tak, med ett utmärkt geografiskt läge. Det blir en långsiktig investering som ger oss goda förutsättningar för fortsatt utveckling”, fortsätter Fredrik.

”Det har varit mycket att hantera under de tre år som passerat sedan vi drabbades av branden, men vi är glada att efter allt arbete landa i denna affär. Det är roligt att ett så stort och välrenommerat företag som Daloc väljer att köpa vår byggrätt och även etablera sig på Ringön”, säger Robert Eriksson, VD på Västprojekt AB.

”Nu kan vi lägga mer tid på nya förvärv och utvecklingsprojekt, vi har några spännande projekt i gång, men tittar gärna på nya förvärv. Vi vill också tacka köparen och deras ombud för en bra process, och framför allt Bengt-Åke Harrysson på Kommersiella Fastigheter och Lars Gahnström på CMS Wistrand som biträtt oss i affären”, säger Robert Eriksson på Västprojekt.

Fastigheten är mycket centralt belägen på Ringön i Göteborg. Området har under åren utvecklats från varvsindustri till en smältdegel av olika slags verksamheter. Denna utveckling har skett av egen kraft och på Ringön finns idag en mängd olika fastighetsägare och företag som tillsammans skapar en spännande företagsmiljö. Här finns allt från bryggerier till moderna kontor och tillverkningsindustri. Ringön är med andra ord ett trendigt område som blivit mycket populärt för nyetableringar. ”

”Jag vill tacka Västprojekt för förtroendet att vara deras rådgivare i säljprocessen och önskar Daloc lycka till med sitt förvärv”, säger Bengt-Åke Harryson på Kommersiella Fastigheter.

Vi bistår er som kund längs hela transaktionsprocessen och har sedan starten 2006 genomfört över 2000 företags- och fastighetstransaktioner. Med lång erfarenhet och god kännedom om aktörerna på fastighetsmarknaden är vi er självklara partner för en lyckad fastighetsaffär.