Kommersiella Fastigheter var säljarens rådgivare vid försäljningen av fastigheten Mölndal Gaslyktan 4 i Åbro Industriområde.

Kommersiella Fastigheter har agerat säljarens rådgivare i transaktionen. Köpare är Procedo, som gör förvärvet via dotterbolaget Asservo Fastigheter AB i deras satsning på industrifastigheter runtom Stockholm och Göteborg. Procedo är ett svenskt familjeföretag som i dagsläget äger fastigheter i Tyskland och Sverige. Bolaget är för närvarande inne i en expansionsfas och söker aktivt förvärv för att växa sin portfölj.

”Vi är mycket nöjda med att få förvärva denna fina fastighet i Åbro, ett område som vi gärna vill fortsätta växa inom närmsta åren, säger Gustav Hertzberg, Procedo.” Köparen tillträdde Fastigheten 27 mars.

Fastigheten Gaslyktan 4 har ett strategiskt bra läge invid Söderleden och E6/E20 i Åbro industriområde. Total LOA är ca 1585 kvm varav ca 330 kvm kontor samt ca 1255 kvm lager. Markarealen uppgår till 5031 kvm.

Fastigheten är fullt uthyrd och HJM Tak & Plåt/Ahlsell är den största hyresgästen.

”Vi vill tacka Bengt-Åke på Kommersiella Fastigheter, som på ett tryggt och säkert sätt har hjälpt oss under hela processen. Vi vill önska Procedo lycka till med den fortsatta förvaltningen av fastigheten och ser fram emot ett gott samarbete med vår nya hyresvärd. För HJM Tak & Plåt AB är det fortsatt fullt fokus på att tillsammans med Ahlsell erbjuda byggmaterial till privatpersoner och byggföretag från vår butik/depå på Argongatan 16 Mölndal”, säger Anders Olausson på HJM Tak & Plåt AB.

Tillväxten i Åbro är mycket god och här byggs flertalet fastigheter inom handel och logistik. Nyligen färdigställdes GoCo-området som består av bostäder och centrum för forskning och företag inom life science. ”Vi noterar att marknadens intresse för fastighetsförvärv inom segmentet lager och lättindustri med bra lägen är mycket stort. Åbro har ett mycket strategiskt läge, med dess närhet till Söderleden och E6, och har därför en mycket stark hyresutveckling”, säger Bengt-Åke Harrysson, Kommersiella Fastigheter.