Landia AB förvärvar exploateringsområde i Kungsbacka kommun

Landia AB förvärvar exploateringsområde i Kungsbacka kommun

Kommersiella Fastigheter var säljarens rådgivare vid avyttringen av en utvecklingsfastighet belägen i Anneberg, Kungsbacka. Den totala arean uppgår till 503 693 kvm.

Landia AB har genom en bolagsaffär förvärvat och tillträtt en utvecklingsfastighet i Anneberg, Kungsbacka. Fastigheten har en total areal om ca 50 HA. Fastigheten är vackert belägen längs södra och västra bergssidan av Annebergs kulle. Ett naturskönt område som gränsar mot Skårsjön och erbjuder vackra vyer med sina 135 meter över havet.

”Säljprocessen har genomförts smalt och strukturerat och vi vill tacka både säljaren och köparen för en mycket smidig och väl genomförd process. Området innefattar såväl befintliga lokaler som möjlighet till bergsavverkning och en stor framtida utvecklingsmöjlighet”, säger Niklas Wählisch på Kommersiella Fastigheter.

Kommunen har i sin översiktsplan, som vann laga kraft i december 2021, pekat ut Anneberg som en plats att etablera en ny stadsdel. I översiktsplanen hänvisar man till strategi 2040 som säger att nybyggnation ska vara långsiktigt, smart och hållbart. Nya bostadsområden ska planeras runt kollektivtrafik och kommunal service. I strategi 2040 pekas Anneberg ut som ett av tre områden i Kungsbacka som ska fokuseras på när det gäller nybyggnation. Detta går i linje med det förslag som finns ute på samråd, ett nytt kommundelscentrum med bostäder, mötesplatser, centrumlokaler, vård-, omsorgsboende och förskola.