Kommuninvest emitterar 5 miljarder kr i grön obligation

Kommuninvest emitterar 5 miljarder kr i grön obligation

Kommuninvest emitterade idag 5 miljarder kr i en ny grön transaktion, den tionde hittills och den sjunde i svenska kronor. Transaktionen bestod av en utökning av den gröna obligationen G2306 som förfaller 2023-06-01. Därmed har denna obligation nu en utestående volym på 11 miljarder kr.

Intresset för transaktionen var mycket stort, med deltagande från 15 investerare. Emissionen övertecknades 1,6 gånger. Transaktionen prissattes i lägre delen av indikerat spann, 3 baspunkter över swapräntan.

- Det glädjer oss att emissionen blev så lyckad. Detta bekräftar den breda och starka efterfrågan på våra gröna obligationer. Kommuner och regioner jobbar intensivt med miljöfrågan och utvecklar kontinuerligt nya gröna projekt. Att det arbetet möts av en så stark efterfrågan från investerarna är mycket positivt, säger Christian Ragnartz, chef för Skuldförvaltning på Kommuninvest.

Efter denna transaktion har Kommuninvest sammanlagt ca 37,5 miljarder kr utestående i fem gröna obligationer, varav tre är i svenska kronor och två i USD.

Christian Ragnartz, chef Skuldförvaltning, tel: 070-607 38 34, e-mail: christian.ragnartz@kommuninvest.se

Tobias Landström, bitr chef Skuldförvaltning, tel: 070-586 78 51, e-mail: tobias.landstrom@kommuninvest.se

Kommuninvest är en kommunal samverkan för effektiv och hållbar finansiering av bostäder, infrastruktur, skolor, sjukhus m.m. Tillsammans får vi bättre lånevillkor än var och en för sig. Sedan starten 1986 har samarbetet sparat miljardbelopp åt medlemmarna i form av lägre räntor. För närvarande är 291 kommuner och regioner medlemmar i denna frivilliga samverkan. Med en balansomslutning på över 450 miljarder kronor är Kommuninvest kommunsektorns största kreditgivare och ett av Sveriges tio största kreditinstitut. Huvudkontoret finns i Örebro.