”Välfärdsekonomerna” - ny expertgrupp med fokus på coronakrisen

”Välfärdsekonomerna” - ny expertgrupp med fokus på coronakrisen

Kommuninvest har tagit initiativ till en tillfällig expertgrupp, ”Välfärdsekonomerna”, för analys av kommuners och regioners ekonomi i coronakrisens spår.

Krisen skapar inte bara allmänt sett ett tuffare ekonomiskt läge för kommuner och regioner. Den ger även upphov till ett antal specifika problem och frågor kring bl a likviditetshantering, investeringar, konjunkturpolitik, ”vårdskuld”, ”social skuld”, skatteunderlag, utjämningssystem, kollektivtrafik, kompetensförsörjning och förändrade arbetssätt.

Expertgruppen ska identifiera, analysera och ta fram rekommendationer i några av de viktigaste och svåraste frågeställningarna. Den ska ligga nära praktiken och fokusera på aktuella utmaningar i de kommunala och regionala verksamheterna.

Expertgruppen, som precis dragit igång sitt arbete, har en oberoende roll. Kommuninvest står för resurser och support. Men deltagarna i gruppen äger såväl agenda som arbetsformer och svarar för vad gruppen gör och säger. Sekretariatet, som placeras på Kommuninvest, leds gemensamt av Emelie Värja, forskningsansvarig, och David Ljung, kommunikationschef.

Ambitionen i sammansättningen av gruppen har varit att skapa en mångsidig mix av den bästa expertisen på området. De personer som nu finns med är:

• Emelie Värja, forskningsansvarig Kommuninvest
  • Annika Wallenskog, chefsekonom SKR
  • Clas Olsson, generaldirektör Ekonomistyrningsverket
  • Henrik Berggren, ekonomianalytiker Täby kommun
  • Lars Hultkrantz, professor emeritus i nationalekonomi, Örebro Universitet
  • Roger Molin, konsult, tidigare chef på SKR och nationell samordnare för vårdval och kroniska sjukdomar på socialdepartementet
  • Katarina Holmgren, ekonomidirektör Region Stockholm
  • Susanne Spector, senioranalytiker Nordea
  • Sören Häggroth, ordförande Kommuninvest ekonomisk förenings forskningsberedning, tidigare statssekreterare med ansvar för bl a kommunala frågor

Expertgruppens webbsida: www.kommuninvest.se/valfardsekonomerna/

Inspel till gruppen, i form av frågor och synpunkter, är mycket välkomna!

Kommuninvest är en kommunal samverkan för effektiv och hållbar finansiering av bostäder, infrastruktur, skolor, sjukhus m.m. Tillsammans får vi bättre lånevillkor än var och en för sig. Sedan starten 1986 har samarbetet sparat miljardbelopp åt medlemmarna i form av lägre räntor. För närvarande är 291 kommuner och regioner medlemmar i denna frivilliga samverkan. Med en balansomslutning på över 450 miljarder kronor är Kommuninvest kommunsektorns största kreditgivare och ett av Sveriges tio största kreditinstitut. Huvudkontoret finns i Örebro.