Pressmeddelande -

Alla har en lucka! - Kompis Sverige lanserar interaktiv adventskalender för minskad ensamhet och ökad integration

Den sociala isoleringen gör att årets decembermånad och jul riskerar att bli en av de mest ensamma någonsin för många människor i Sverige. Detta vill den ideella föreningen Kompis Sverige motverka, samtidigt som de vill bidra till ökad integration över hela landet. Under devisen ”Alla har en lucka!” lanserar de nu en adventskalender med ett digitalt språkcafé varje dag från 1 december fram till julafton.

- Behovet av och längtan efter att umgås med andra blir bara större ju längre denna pandemi pågår. December är för många en månad som annars fylls av umgänge och aktiviteter tillsammans med andra, samtidigt som det för många också är en tid på året då man känner sig som mest ensam. När vi nu alla sitter lite i samma båt vill vi på Kompis Sverige göra det vi kan för att bjuda in fler till en rolig och kravlös social gemenskap med fysiskt avstånd, säger Johan Bäckström, verksamhetschef på Kompis Sverige.

Kompis Sverige är en ideell förening som skapar möten mellan nya och etablerade svenskar för att främja integration. I mars lanserade de initiativet Språkkompis Online och sedan i maj anordnas Språkcafé Online varje onsdag. Sedan dess har närmare 5000 personer deltagit i organisationens verksamhet genom digitala möten individuellt och i grupp. Syftet är både att personer som är nya i Sverige ska få möjlighet att prata och öva svenska, men lika mycket att etablerade svenskar ska få lära känna personer med en annan bakgrund och få nya perspektiv och sociala kontakter.

Bakom varje lucka i adventskalendern, som kommer finnas på Kompis Sveriges hemsida och i sociala medier, gömmer sig ett nytt samtalsämne. Klockan 12.00 på vardagar och 11.00 på helgerna kan alla som vill prata om ämnet koppla upp sig via mötesplattformen Zoom för ett 45 minuter långt språkcafé där Kompis Sverige faciliterar samtal i mindre grupper. Man förbinder sig inte till någonting utan är med så ofta man vill och kan.

- Vi hoppas på ett stort och brett engagemang. Den här tiden på året brukar vi vara som bäst på att tänka på varandra och på dem som kanske inte har någon att umgås med. Företag och arbetsplatser kan enkelt göra detta till en gemensam aktivitet en valfri dag under december som komplement till digitalt julfirande eller någon annan aktivitet. Jag är övertygad om att i år har vi alla en lucka för att motverka ensamhet och främja integration, avslutar Johan Bäckström.

• Sociala frågor

• inkludering
  • corona
  • ensamhet
  • julkampanj
  • utanförskap
  • nyanlända
  • covid-19
  • jul
  • integration
  • julkalender
  • adventskalender
  • kompis sverige

Kompis Sverige är en ideell förening som skapar möten mellan nya och etablerade svenskar. Detta gör man genom kompismatchningar, sociala aktiviteter och workshops. Sedan starten 2013 har Kompis Sverige matchat nära 10 000 kompisar och haft över 10 000 deltagare i aktiviteter och workshops. Verksamheten utgår från integration som en ömsesidig process, som för att bli framgångsrik förutsätter ett aktivt deltagande av såväl nya som etablerade svenskar.

Johan Bäckström

Presskontakt Verksamhetschef 073-2493706