Klondikestämning på Komplett

Hos Komplett råder det klondikestämning och det verkar som att ”alla” gräver efter kryptovaluta. Grafikkort samt processorer går åt som smör i solsken och kunderna står i kö till de mest populära mining-produkterna.

- Intresset för att gräva efter kryptovaluta (mining) exploderade år 2017 och är ett internationellt fenomen. Det är relativt enkelt att komma igång och ”grävningen” kräver bara investering i hårdvara för att utvinna kryptovaluta. Kraftfulla grafikkort spelar huvudrollen i utrustningspaketet, tillsammans med strömförsörjning som ofta levererar upp till 1200 watt, säger Pål Fredrik Berg, kategorichef på Komplett.

Komplett är Nordens största leverantör av grafikkort. Företaget har aldrig upplevt motsvarande efterfrågan som det är nu.

- Just nu finns det väntelistor på de mest populära grafikkorten, fortsätter Berg. Mitt råd till de som vill börja med mining är att tänka långsiktigt. Många vill utöka med fler grafikkort och strömförsörjning därefter. Även om populära produkter är slutsålda, rekommenderar vi att du beställer, för då hamnar du långt fram i kön så fort nya leveranser kommer in till vårt lager. De avancerade användarna sätter upp så kallade ”mining farms” där de vanligtvis använder sex till sju grafikkort på en enda dator, säger Berg.

Detta behöver du för att gräva efter kryptovaluta

1. En gamingdator med Radeon-grafikkort (minst 4 GB minne) fungerar fint. Priset är ca. 8 000 kr och uppåt. Vår rekommendation är en dator med Radeon RX 570 som ger bra Hashrate för pengarna.
  2. Behovet för strömförsörjning är stort, helst upp till 1200 watt om du vill kunna koppla på fler grafikkort till din mining-PC
  3. Installera en wallet (ett datorprogram) så att det du gräver sparas. Det finns flera program som är enkla att installera såsom Claymore Dual Ethereum Miner eller Nicehash.
  4. För att spara den valutan du utvinner behöver du en plånbok. Detta är nödvändigt för att programvaran ska veta var pengarna ska skickas. Det du gräver kan sparas på MyEtherWallet.com

- Det finns många varianter av kryptovaluta, och några kräver speciell hårdvara. När du gräver efter kryptovaluta, godkänner du att validera och säkra nätverket. Som ett resultat av det arbete som din dator gör får du betalt lite i den valuta du jobbar för, avslutar Pål Fredrik Berg.

För mer information och kontakt:
Pål Fredrik Berg, kategorichef Komplett, mobil +47 900 44 895