Kraftig ökning i försäljningen av läsplattor

Fler och fler skaffar den populära läsplattan Amazon Kindle. Hos Komplett har försäljningen av antal läsplattor hittills i år ökat med 30% jämfört med samma period föregående år.

- Läsplattan är det perfekta resesällskapet under sommaren för alla bokälskare, säger Live Haukvik COO på Komplett. Utan extra vikt i bagaget, kan du ta med dig hela biblioteket och dela bra bokupplevelser med andra. Det finns många fördelar, den väger bara 205 gram och du kan ladda upp den innan semestern. Det finns ett stort urval av e-böcker till väldigt bra priser och svenska titlar blir det bara fler och fler av.

Amazon Kindle är den i särklass mest populära läsplattan som säljs i Sverige och den har satt branschstandarden för elektroniska böcker. Komplett har sålt Kindle sedan 2014 och har idag två olika modeller. Växten i antal sålda enheter hittills i år är på 30%, jämfört med samma period förra året.

- Till skillnad från reflekterande surfplattor och smarttelefoner, får den som läser från en läsplatta enkelt känslan av att läsa ”på papper”. Skärmen bländar inte i kraftigt solljus och den väger faktiskt 30% mindre än en iPad mini. Vi räknar med att 2017 blir ett nytt rekordår för oss när det gäller försäljningen av läsplattor, avslutar Live Haukvik.

• Litteratur

• läsplatta
  • kindle
  • komplett.se