Solid tillväxt för Komplett

Nordens största näthandelskoncern Komplett Group hade en omsättning på 7,6 miljarder SEK i 2015, en tillväxt på hela 20 procent gentemot 2014.

- Tillväxten i näthandeln fortsätter med samma styrka och fler kategorier är intressanta för oss, säger Ole Vinje, koncernchef i Komplett Group. Vi lägger ett aktivt år bakom oss med uppköp, lansering av nya kategorier och rekord.

I februari 2015 köpte Komplett Group aktiemajoriteten i den tyska näthandelsaktören Comtech. Investeringen markerar en ny satsning utanför Norden, ökade volymer och större inköpskraft. I november lanserades Komplett Apotek i Norge. Ambitionen är att bli landets största nätapotek och inte minst utmana en stor samt etablerad bransch.

- Vår strategi är att utveckla koncernen från elektronik till ett shoppingparadis, fortsätter Vinje. Vi är kontinuerligt på jakt efter spännande tillväxtbranscher och upplever att riktig spetskompetens samt kontaktnät är avgörande succékriterier. Babybanden där vi gick in på ägarsidan 2014 är ett bra exempel på det. I fjol tredubblades deras omsättning.

Kompletts ambitioner i 2016 är stora och målet är att passera 8 miljarder vid årsskiftet. Kompletts nya marknadsplats är under utveckling.

- Genom lösningen vill vi låta andra näthandelsaktörer sälja sina produkter via våra nätbutiker. Vi ska lyfta shoppingupplevelsen till en helt ny nivå, avslutar Ole Vinje.

Komplett Group årsresultat 2015

Resultat20152014Ändring
(Alla tal i SEK 1000)
Intäkter                                                                            7 613 3616 338 966  20,1%