KONE blir officiell tillgänglighetssponsor till Parasport Sverige

KONE, ett av världens ledande företag inom hissar, rulltrappor, portar och automatiska dörrar, går från 1 januari 2016 in som aktiv sponsor till Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté (Parasport Sverige). KONE har under lång tid arbetat med tillgänglighetsfrågor med fokus på innovativa lösningar som gör att alla människor kan förflytta sig på ett smidigt, säkert och bekvämt sätt. Det KONE kallar för People Flow.

Parasport Sverige är ett idrottsförbund som organiserar idrott för personer med rörelsehinder, synskada och utvecklingsstörning inom 18 olika idrotter samt ansvarar för Sveriges deltagande i Paralympics. Förbundets verksamhet vilar på grundvärderingen att fysisk aktivitet är extra viktigt om man har en funktionsnedsättning och att den fysiska och psykiska styrkan som fås genom idrotten skapar förutsättningar för ett mer självständigt liv med en högre livskvalitet. Detta leder i sin tur till både personliga och samhälleliga vinster.

⎯ Vi på KONE arbetar aktivt med att alla människor ska kunna ta sig fram och ut i samhället för ett aktivt och självständigt liv, vilket går hand i hand med Svenska Parasportförbundets verksamhet, säger Jaakko Kaivonen, vd för KONE Skandinavien. Vi är mycket glada och stolta över att tillsammans med Parasport Sverige driva tillgänglighetsfrågan i samhället generellt och inom idrottsanläggningar i synnerhet.

Förutom att KONE går in som traditionell sponsor kommer verksamheterna att samarbeta inom en rad tillgänglighetsområden för att bidra till att så många människor som möjligt kan leva ett fysiskt aktivt liv både i det privata och i det offentliga.

⎯ Fysisk tillgänglighet till idrott borde vara en självklarhet, men är tyvärr inte det. Idrott är en livsviktig del i vardagen för att må bra, inte minst för personer med funktionsnedsättning. Vi är därför mycket glada över att KONE nu går in som en strategisk partner i vårt arbete för att göra idrott och fysisk aktivitet tillgängligt för alla, säger Johan Strid, generalsekreterare Parasport Sverige.

Jaakko Kaivonen, vd KONE Skandinavien, telefon 08-752 35 03
Johan Strid, generalsekreterare Parasport Sverige, telefon 08-699 62 73